۱- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ۲- پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی ۳- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده: (۴۳۹۷ مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، معرفی مقیاس درصد همخوانهای درست در کودکان فارسی زبان وگزارش ویژگیهای روانسنجی آن است. روش: در این پژوهش مقطعی با الگوی پژوهشبنیاد، 387 دختر و پسر 3 تا 6 ساله یکزبانه فارسیزبان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای اندازهگیری، مقیاس درصد همخوانهای درست، آزمون تصویری واجی بود که روایی محتوایی آن به تأیید صاحبنظران آسیبشناس گفتار و زبان و زبانشناس رسیده بود. یافتهها: نمره مقیاس در دو گروه مبتلا به اختلالات واجی و بدون آن همچنین بین گروههای سنی مختلف، تفاوت معنادار داشت. نتیجهگیری: مقیاس درصد همخوانهای درست میتواند به عنوان یک ابزار روا و معتبر در بررسی توانایی تلفظی کودکان فارسی زبان در امور پژوهشی و بالینی به کار گرفته شود.
Zarifian T, Modaresi Y, Dastjerdi M, Salavati M. Percentage of Correct Consonants in Persian Speaking Children and its Psychometric Features. JOEC 2014; 13 (4) :45-54 URL: http://joec.ir/article-1-194-fa.html
ظریفیان طلیعه، مدرسی یحیی، دستجردی کاظمی مهدی، صلواتی مهیار. مقیاس درصد همخوانهایدرست در کودکان فارسی زبان و ویژگیهای روانسنجی آن. فصلنامه كودكان استثنايي. ۱۳۹۲; ۱۳ (۴) :۴۵-۵۴