هدف:کودکان با اختلال یادگیری ریاضی نه تنها با مشکلات خاص در زمینه یادگیری ریاضیات روبرو هستند، بلکه اکثریت آنها در فرآیندهای شناختی دچار نقایص جدی میباشند. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربردپذیری تئوری پاس (PASS) در پیشبینی عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلالیادگیری ویژه در شهر اصفهان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه مورد استفاده در پژوهش 36 دانشآموز با اختلال یادگیری ریاضی بودند که به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از ماتریسهای پیشرونده ریون، آزمون ایرانکیمت، آزمون معلم ساخته ریاضی، سیستم ارزیابی شناختی- ویرایش دوم (ناگلیری، داس و گلدشتاین، 2014) بود. دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که کودکان با اختلال یادگیری ریاضی، دارای عملکرد مرتبط با کارکرد ناقص در برنامهریزی، توجه، پردازش همزمان و متوالی هستند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که عملکرد ریاضی دانشآموزان بر فرآیندهای شناختی پاس متکی است و فرآیندهای شناختی PASS میتواند متخصصان را در امر تشخیص کودکان در معرض خطر اختلال یادگیری ریاضی یاری رساند.
samadi M, Ghamarani A, Faramazi S. Applicability of the Theory of PASS in Predicting Math Performance of Students with Special Learning Disabilities. JOEC. 2019; 18 (3) :65-76 URL: http://joec.ir/article-1-690-fa.html