[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 65-76 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد پذیری تئوری پاس (PASS) در پیش‌بینی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص
مریم صمدی، دکتر امیر قمرانی*، دکتر سالار فرامرزی
چکیده:   (717 مشاهده)
هدف:کودکان با اختلال یادگیری ریاضی نه تنها با مشکلات خاص در زمینه یادگیری ریاضیات روبرو هستند، بلکه اکثریت آنها در فرآیندهای شناختی دچار نقایص جدی می‌باشند. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربردپذیری تئوری پاس (PASS) در پیش‌بینی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه در شهر اصفهان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه مورد استفاده در پژوهش 36 دانش‌آموز با اختلال یادگیری ریاضی بودند که به صورت نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از ماتریس‌های پیشرونده ریون، آزمون ایران کی مت، آزمون معلم ساخته ریاضی، سیستم ارزیابی شناختی- ویرایش دوم (ناگلیری، داس و گلدشتاین، 2014) بود. داده‌ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که کودکان با اختلال یادگیری ریاضی، دارای عملکرد مرتبط با کارکرد ناقص در برنامه‌ریزی، توجه، پردازش همزمان و متوالی هستند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که عملکرد ریاضی دانش‌آموزان بر فرآیندهای شناختی پاس متکی است و فرآیندهای شناختی PASS می‌تواند متخصصان را در امر تشخیص کودکان در معرض خطر اختلال یادگیری ریاضی یاری رساند.
واژه‌های کلیدی: ناتوانی یادگیری ویژه، تئوری پاس، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 254 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

samadi M, Ghamarani A, Faramazi S. Applicability of the Theory of PASS in Predicting Math Performance of Students with Special Learning Disabilities. JOEC. 2019; 18 (3) :65-76
URL: http://joec.ir/article-1-690-fa.html

صمدی مریم، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. کاربرد پذیری تئوری پاس (PASS) در پیش‌بینی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :65-76

URL: http://joec.ir/article-1-690-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006