[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی نمایش عروسکی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
عزت اله قدم پور1، محمدعلی سپهوندی2، زینب بیرانوند1
1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
2- گروه روان شناسی دانشگاه لرستان
چکیده:   (2950 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی نمایش عروسکی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پایه اول ابتدایی شهرخرم‌آباد بود. روش: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و طرح به کار رفته در این پژوهش طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پایه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393 در شهر خرم‌آباد بود که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده (مرحله‌ای)، ابتدا از دو ناحیه آموزش و پرورش شهر خرم‌آباد، ناحیه یک به‌طور تصادفی انتخاب شد و از بین دانش‌آموزان پایه اول مدارس استثنایی ناحیه مذکور، نمونه مورد نظر به صورت تصادفی انتخاب و در قالب گروه‌های آزمایش و گواه منتسب شد (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه). گروه آزمایش به مدت 12 جلسه سی دقیقه‌ای تحت اجرای نمایش عروسکی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (فرم معلم) بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اجرای نمایش عروسکی بر کاهش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر در سطح (002/0>P) و در خرده‌مؤلفه‌های پرخاشگری-بیش‌فعالی در سطح (001/0>P)، اضطراب-افسردگی در سطح (003/0>P)، ناسازگاری اجتماعی در سطح (001/0>P)، رفتارهای ضداجتماعی در سطح (001/0>P) و اختلال نارسایی توجه در سطح (001/0>P) تأثیر معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری: از مطالعه حاضر این گونه نتیجه‌گیری می‌شود که اجرای نمایش عروسکی در کاهش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر تأثیر معنی‌داری داشته است.
واژه‌های کلیدی: نمایش عروسکی، اختلالات رفتاری، کم توان ذهنی آموزش پذیر
متن کامل [PDF 283 kb]   (1694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/27 | پذیرش: 1397/7/15 | انتشار: 1397/12/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Puppet Show on the Behavioral Disorders of Educable Male Students with Intellectual Disability. JOEC 2019; 18 (3) :91-104
URL: http://joec.ir/article-1-597-fa.html

قدم پور عزت اله، سپهوندی محمدعلی، بیرانوند زینب. اثربخشی نمایش عروسکی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :91-104

URL: http://joec.ir/article-1-597-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645