[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 142-130 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ همدلی بر اشتیاق تحصیلی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر قلدر
شهروز نعمتی*1 ، رحیم بدری گرگری1 ، مریم زارعی1 ، الهه محمودی1
1- دانشگاه تبریز
چکیده:   (24 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از پدیده‌های شایع در میان دانش‌آموزان سراسر جهان قلدری است. در واقع، قلدری پیش زمینه بروز خشونت مدرسه‌ای محسوب می‌شود و خشونت مدرسه‌ای مشکل اجتماعی عمده‌ای است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ همدلی بر اشتیاق تحصیلی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر قلدر بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی دارای پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه اول شهرستان اهر در سال تحصیلی 1401 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از بین پنج مدرسه براساس مقیاس قلدری تعداد 60 نفر از دانش‌آموزانی که نمرۀ بالایی در مقیاس قلدری کسب نمودند شناسایی شده و از بین آنان 30 نفر افراد داوطلب برای شرکت در پژوهش انتخاب گردید و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. مقیاس‌های این پژوهش شامل قلدری ایلی نویز، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس و احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتونا بود. با استفاده از برنامۀ آموزشی مهارت همدلی گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش بیانگر این است که می‌توان از برنامۀ همدلی برای کاهش خشونت در دانش‌آموزان قلدر و کمک به دانش‌آموزان قربانی قلدری استفاده نمود. همچنین استفاده از این برنامه بهبود اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان را به دنبال دارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه به اثربخشی برنامۀ همدلی در بر اشتیاق تحصیلی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر قلدری آموزش این برنامه به این گروه از افراد و سایر رفتارهای پرخاشگرانه پیشنهاد می‌شود.
 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: مهارت همدلی، رفتار قلدری، اشتیاق تحصیلی، احساس تنهایی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 526 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/27 | پذیرش: 1403/11/30 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati S, Badri Gargari R, Zarei M, Mahmoudi E. The Effectiveness of the Empathy Program on Academic Passion and Loneliness in Bullied Female Students. JOEC 2025; 25 (1) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1801-fa.html

نعمتی شهروز، بدری گرگری رحیم، زارعی مریم، محمودی الهه. اثربخشی برنامۀ همدلی بر اشتیاق تحصیلی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر قلدر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :130-142

URL: http://joec.ir/article-1-1801-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714