زمینه و هدف:یکی از پدیدههای شایع در میان دانشآموزان سراسر جهان قلدری است. در واقع، قلدری پیش زمینه بروز خشونت مدرسهای محسوب میشود و خشونت مدرسهای مشکل اجتماعی عمدهای است.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ همدلی بر اشتیاق تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان دختر قلدر بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی دارای پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه اول شهرستان اهر در سال تحصیلی 1401 بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین پنج مدرسه براساس مقیاس قلدری تعداد 60 نفر از دانشآموزانی که نمرۀ بالایی در مقیاس قلدری کسب نمودند شناسایی شده و از بین آنان 30 نفر افراد داوطلب برای شرکت در پژوهش انتخاب گردید و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. مقیاسهای این پژوهش شامل قلدری ایلی نویز، اشتیاق تحصیلی فردریکز،بلومنفیلد، پاریس و احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتونا بود. با استفاده از برنامۀ آموزشی مهارت همدلی گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر این است که میتوان از برنامۀ همدلی برای کاهش خشونت در دانشآموزان قلدر و کمک به دانشآموزان قربانی قلدری استفاده نمود. همچنین استفاده از این برنامه بهبود اشتیاق تحصیلی دانشآموزان را به دنبال دارد. نتیجهگیری: باتوجه به اثربخشی برنامۀ همدلی دربر اشتیاق تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان دختر قلدری آموزش این برنامه به این گروه از افراد و سایر رفتارهای پرخاشگرانه پیشنهاد میشود.
Nemati S, Badri Gargari R, Zarei M, Mahmoudi E. The Effectiveness of the Empathy Program on Academic Passion and Loneliness in Bullied Female Students. JOEC 2025; 25 (1) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1801-fa.html
نعمتی شهروز، بدری گرگری رحیم، زارعی مریم، محمودی الهه. اثربخشی برنامۀ همدلی بر اشتیاق تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان دختر قلدر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :130-142