دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک
چکیده: (105 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی و روش سنتی بر یادگیری، یادداری و بارشناختی دانشآموزان کم توان ذهنی در درس علوم تجربی سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمتوان ذهنی پایهی سوم ابتدایی شهر تهران بود که 10 نفر از آنها از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای هر گروه، ابتدا پیش آزمون یادگیری اجرا، سپس در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را (مباحث انواع مواد، اندازه گیری مواد، آب ها) به طور کامل به دانشآموزان ارائه داد و از نقشه مفهومی به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم درس علوم به روش مرسوم خود ادامه داد. در پایان، پس آزمون یادگیری و بار شناختی و پس از سه هفته، آزمون یادداری به عمل آمد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (007/0 >P). همچنین بین یادداری آنها با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (004/0 >P). از نظر بار شناختی تحمیل شده بر حافظه دانشآموزان نیز، بارشناختی کمتری بر حافظه دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل وارد شد (000/0 >P). نتیجهگیری: استفاده از راهبرد آموزشی نقشه مفهومی به عنوان یک مداخله مبتنی بر فراشناخت میتواند باعث افزایش یادگیری و یادداری دانشآموزان کم توان ذهنی و در نتیجه کاهش بار شناختی وارد شده بر حافظه این دانشآموزان شود.
Moradi R, Maleki H, Mansori S. The effectiveness of education by conceptual map on learning, on learning, retention and cognitive load of mental retardation students. JOEC. 2022; 22 (1) :43-56 URL: http://joec.ir/article-1-742-fa.html
مرادی رحیم، ملکی حسن، منصوری سیروس. اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی بر یادگیری، یادداری و بار شناختی دانش آموزان کم توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :56-43