1- دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک 2- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده: (1679 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غنیشده با نقشه مفهومی و روش سنتی بر یادگیری، یادداری و بارشناختی دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی انجام شده است. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. از بین تمام دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه سوم ابتدایی شهر تهران تعداد 30 نفر از آنها از راه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای هر گروه، نخست پیشآزمون یادگیری اجرا، سپس در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را (مباحث انواع مواد، اندازهگیری مواد، آبها) بهطور کامل به دانشآموزان ارائه داد و سپس از نقشه مفهومی بهعنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده شد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم درس علوم به روش مرسوم خود ادامه داد. در پایان، پسآزمون یادگیری و بارشناختی و پس از سه هفته، آزمون یادداری انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (007/0 >P). همچنین بین یادداری آنها با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (004/0 >P). از نظر بارشناختی تحمیلشده بر حافظه دانشآموزان نیز، بارشناختی کمتری بر حافظه دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل وارد شد (001/0 >P). نتیجه گیری: استفاده از راهبرد آموزشی نقشه مفهومی بهعنوان یک مداخله مبتنی بر فراشناخت میتواند باعث افزایش یادگیری و یادداری دانشآموزان کمتوان ذهنی و درنتیجه کاهش بارشناختی واردشده بر حافظه این دانشآموزان شود.
Moradi R, Maleki H, Mansori S. The effectiveness of education by conceptual map on learning, on learning, retention and cognitive load of mental retardation students. JOEC 2022; 22 (1) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-742-fa.html
مرادی رحیم، ملکی حسن، منصوری سیروس. اثربخشی آموزش غنیشده با نقشه مفهومی بر یادگیری، یادداری و بارشناختی دانشآموزان کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :43-56