[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 56-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی بر یادگیری، یادداری و بار شناختی دانش آموزان کم توان ذهنی
رحیم مرادی، حسن ملکی، سیروس منصوری
دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک
چکیده:   (104 مشاهده)
      هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی و روش سنتی بر یادگیری، یادداری و بارشناختی دانش­آموزان کم توان ذهنی در درس علوم تجربی سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان کم­توان ذهنی پایه­ی سوم ابتدایی شهر تهران بود که 10 نفر از آنها از طریق نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای­دهی شدند. برای هر گروه، ابتدا پیش آزمون یادگیری اجرا، سپس  در گروه  آزمایش، نخست معلم درس خود را (مباحث انواع مواد، اندازه گیری مواد، آب ها) به طور کامل به دانش‌آموزان ارائه داد و از نقشه مفهومی به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم  درس علوم به روش مرسوم خود ادامه داد. در پایان، پس آزمون یادگیری و بار شناختی و پس از سه هفته، آزمون یادداری به عمل آمد. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین یادگیری دانش­آموزان گروه آزمایش و کنترل با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (007/0 >P). همچنین بین یادداری آن­ها با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد  (004/0 >P). از نظر بار شناختی تحمیل شده بر حافظه دانش­آموزان نیز، بارشناختی  کمتری بر حافظه دانش­آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش­آموزان گروه کنترل وارد شد (000/0 >P). نتیجه­گیری: استفاده از راهبرد آموزشی نقشه مفهومی به عنوان یک مداخله مبتنی بر فراشناخت می­تواند باعث افزایش یادگیری و یادداری دانش­آموزان کم توان ذهنی و در نتیجه کاهش بار شناختی وارد شده بر حافظه این دانش­آموزان ­شود.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، یادگیری، یادداری، بارشناختی، کم توان ذهنی.
متن کامل [PDF 1306 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/7 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1401/3/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R, Maleki H, Mansori S. The effectiveness of education by conceptual map on learning, on learning, retention and cognitive load of mental retardation students. JOEC. 2022; 22 (1) :43-56
URL: http://joec.ir/article-1-742-fa.html

مرادی رحیم، ملکی حسن، منصوری سیروس. اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی بر یادگیری، یادداری و بار شناختی دانش آموزان کم توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :56-43

URL: http://joec.ir/article-1-742-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419