[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.2
نرخ رد: 56.8
میانگین داوری: 278 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 80-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تآثیر برنامه ادارکی حرکتی منتخب بر رشد حرکات ظریف و نمره نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی
مهین عقدائی 1، نصور احمدی2 ، مسعود لشگری3
1- استادیار دانشگاه شهیدبهشتی
2- استاد دانشگاه شهیدبهشتی
3- کارشناس ارشد رشته رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده:   (3185 مشاهده)
هدف: تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان با اختلالات یادگیری، در زمینه پیشرفت تحصیلی، دستیابی به شغل‌هایی با رتبه بالای اجتماعی و مهارت‌های حرکتی دچار مشکل هستند؛ از این‌رو هدف تحقیق حاضر مطالعه تأثیر برنامه ادراکی-حرکتی منتخب بر مهارت‌های حرکتی ظریف و نوشتن کودکان نارسانویس حرکتی است. روش: این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی است و شیوه انجام آن نیمه تجربی است. بدین منظور از بین 41 دانش‌آموز پسر نارسانویس شهرستان ضیاآباد که در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند، تعداد 20 کودک پایه سوم ابتدایی به‌صورت هدفمند انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه برنامه تمرینی را اجرا کردند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه ویژگی‌های فردی، آزمون تبحر حرکتی برونینکزاوزرتسکی و آزمون نوشتن پایه سوم ابتدایی بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه برنامه تمرینی منتخب در مهارت‌های حرکتی ظریف نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت. همچنین نتایج نشان داد که گروه برنامه تمرینی منتخب در آزمون نوشتن نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت. نتیجه‌گیری: برنامه‌های تمرینی منتخب، توانست موجب بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و نمره‌های نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی شود. با توجه به اینکه نتایج تحقیق حاضر بیانگر این بود که یک دوره برنامه تمرینی منتخب باعث بهبود نمره‌های نوشتن گردید، پیشنهاد می‌شود که از این نوع برنامه‌ها در مراکز آموزشی و توان‌بخشی کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: برنامه ادراکی- حرکتی، اختلال یادگیری، نارسانویس حرکتی
متن کامل [PDF 189 kb]   (2936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/12 | پذیرش: 1397/12/4 | انتشار: 1398/5/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghdaei M, Ahmadi N, Lashgari M. The Effect of a Perceptual-Motor Training Program on the Fine Motor Development and Writing Score of Children with Motor Dysgraphia. JOEC 2019; 19 (1) :71-80
URL: http://joec.ir/article-1-925-fa.html

عقدائی مهین، احمدی نصور، لشگری مسعود. تآثیر برنامه ادارکی حرکتی منتخب بر رشد حرکات ظریف و نمره نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :71-80

URL: http://joec.ir/article-1-925-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657