1- استادیار دانشگاه شهیدبهشتی 2- استاد دانشگاه شهیدبهشتی 3- کارشناس ارشد رشته رفتار حرکتی دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده: (3353 مشاهده)
هدف:تحقیقات نشان میدهد که کودکان با اختلالات یادگیری، در زمینه پیشرفت تحصیلی، دستیابی به شغلهایی با رتبه بالای اجتماعی و مهارتهای حرکتی دچار مشکل هستند؛ از اینرو هدف تحقیق حاضر مطالعه تأثیر برنامه ادراکی-حرکتی منتخب بر مهارتهای حرکتی ظریف و نوشتن کودکان نارسانویس حرکتی است. روش: این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی است و شیوه انجام آن نیمه تجربی است. بدین منظور از بین 41 دانشآموز پسر نارسانویس شهرستان ضیاآباد که در مدارس عادیمشغول به تحصیل بودند، تعداد 20 کودک پایه سوم ابتدایی بهصورت هدفمند انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروهآزمایش به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه برنامه تمرینی را اجرا کردند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه ویژگیهای فردی، آزمون تبحر حرکتی برونینکز–اوزرتسکی و آزمون نوشتن پایه سوم ابتدایی بود. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه برنامه تمرینی منتخب در مهارتهای حرکتی ظریف نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت. همچنین نتایج نشان داد که گروه برنامه تمرینی منتخب در آزمون نوشتن نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت. نتیجهگیری: برنامههای تمرینی منتخب، توانست موجب بهبود مهارتهای حرکتی ظریف و نمرههای نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی شود. با توجه به اینکه نتایج تحقیق حاضر بیانگر این بود که یک دوره برنامه تمرینی منتخب باعث بهبود نمرههای نوشتن گردید، پیشنهاد میشود که از این نوع برنامهها در مراکز آموزشی و توانبخشی کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده شود.
Aghdaei M, Ahmadi N, Lashgari M. The Effect of a Perceptual-Motor Training Program on the Fine Motor Development and Writing Score of Children with Motor Dysgraphia. JOEC 2019; 19 (1) :71-80 URL: http://joec.ir/article-1-925-fa.html
عقدائی مهین، احمدی نصور، لشگری مسعود. تآثیر برنامه ادارکی حرکتی منتخب بر رشد حرکات ظریف و نمره نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :71-80