[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 71-80 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه ادراکی – حرکتی منتخب بر رشد حرکات ظریف و نمره نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی
دکتر مهین عقدائی*، دکتر نصور احمدی، آقای مسعود لشگری
شهیدبهشتی
چکیده:   (364 مشاهده)
هدف: نتایج تحقیقات نشان می­ دهند که کودکان با اختلالات یادگیری، در زمینه­ ی پیشرفت تحصیلی، دستیابی به شغل­ هایی با رتبه بالای اجتماعی و مهارت­ های حرکتی دچار مشکل هستند؛ از این‌رو هدف تحقیق حاضر مطالعه تأثیر برنامه‌ ادراکی - حرکتی منتخب بر مهارت­ های حرکتی ظریف و نوشتن  کودکان نارسانویس حرکتی است. روش : این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی است و شیوه انجام آن نیمه تجربی است. بدین­ منظور از بین 41 دانش ­آموز پسر دارای اختلال نوشتن حرکتی شهرستان ضیاءآباد که در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند، تعداد 20 کودک )پایه سوم ابتدایی( به­ صورت هدفمند انتخاب و به­ صورت تصادفی، به دو گروه (تجربی و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه برنامه تمرینی را اجرا کردند. ابزار اندازه­ گیری؛ پرسشنامه ویژگی­ های فردی، آزمون تبحر حرکتی برونینکز – اوزرتسکی و آزمون نوشتن پایه سوم ابتدایی بود. یافته ­ها: نتایج نشان داد که گروه برنامه­ ی تمرینی منتخب در مهارت­ های حرکتی ظریف نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت. همچنین نتایج نشان داد که گروه برنامه تمرینی منتخب در آزمون نوشتن نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت.  نتیجه­ گیری: برنامه­ های تمرینی منتخب، توانست موجب بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و نمرات نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی شود.
با توجه به اینکه نتایج تحقیق حاضر بیانگر این بود که یک دوره برنامه تمرینی منتخب باعث بهبود نمرات نوشتن ­گردید، پیشنهاد م ی­شود از این نوع برنامه ­ها در مراکز آموزشی و توان‌بخشی کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: برنامه ادراکی- حرکتی، اختلال یادگیری، نارسانویس حرکتی
متن کامل [PDF 189 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghdaei M, Ahmadi N, Lashgari M. The effect of selected perceptual - motor programs of fine motor development and writing score motion dysgraphia children. JOEC. 2019; 19 (1) :71-80
URL: http://joec.ir/article-1-925-fa.html

عقدائی مهین، احمدی نصور، لشگری مسعود. تأثیر برنامه ادراکی – حرکتی منتخب بر رشد حرکات ظریف و نمره نوشتن پسران نارسانویس حرکتی پایه سوم ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :71-80

URL: http://joec.ir/article-1-925-fa.html



دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006