هدف: پژوهش حاضر، مطالعه مروری نظاممند کاربرد تکنولوژی کمکی در حوزه نارساییهای شدید و چندگانه بود. روش: در این راستا با استفاده از کلیدواژههای تخصصی تکنولوژی کمکی، تکنولوژی آموزشی و تکنولوژی یادگیری در حوزه نارساییهای چندگانه و شدید و جستجوی آنها در پایگاههای اطلاعات پژوهشی تخصصی ایران و جهان در بین سالهای 1996-2019 یافتهها و اطلاعات مورد نظر برای دستیابی به هدف پژوهش واکاوی شد.یافتهها: از بین مقالههای پژوهشی انتخابشده، پژوهشهای انجامشده در ارتباط با کاربرد تکنولوژی کمکیدراختلالهای چندگانه از بیشترین فراوانی (با تعداد 33) برخوردار است و کاربرد تکنولوژی کمکی در آسیب ارتوپدی در اختلال نابینایی- ناشنوایی و در آسیب مغزی ناشی از ضربه بهترتیب 4، 2، و 1 بار مورد پژوهش قرار گرفتهاند. همه پژوهشهای انجامشده از نوع طرحهای تک شرکتکننده محسوب میشوند. تکنولوژیهای مبتنی بر میکروسوئیچ (با فراوانی 16) پرکاربردترین تکنولوژی کمکی برای استفاده افراد با نارساییهای چندگانه است. ترکیب برنامههای نرمافزاری و تکنولوژی میکروسوئیچ (با فراوانی 9)، برنامههای نرمافزاری (با فراوانی 7)، تکنولوژیهای ارتباط اجتماعی (با فراوانی 6) و ترکیب تکنولوژی ارتباط اجتماعی و میکروسوئیچ (با فراوانی 2) بهترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند. مراکز استثنایی یا توانبخشی پرکاربردترین موقعیت کارآموزی است که در 20 پژوهش (50 درصد) استفاده شده است. بهعلاوه، سنجش انفرادی شرکتکنندهها قبل از انتخاب تکنولوژی کمکی (در 37.50 درصد پژوهشها)، مشارکت خانواده (در 80 درصد پژوهشها) و پشتیبانی مداوم برای شرکتکنندهها (در 90 درصد پژوهشها) مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهگیری: همه پژوهشهای انجامشده حکایت از اثربخشی مثبت تکنولوژی کمکی در نارساییهای چندگانه دارند. غالب پژوهشهای شواهد- محور از تکنولوژی کمکی و تأثیر آن بر افراد با نارساییهای چندگانه حمایت میکنند، استفاده و کاربرد تکنولوژی کمکیمیتواند به افراد دارای نارساییهای چندگانه در ارتقای یادگیری تحصیلی، مهارتهای اجتماعی و زندگی مستقلانه کمک کند. در ایران طراحی برنامههای تکنولوژی کمکی در حوزه نارساییهای چندگانه و ارزیابی اثربخشی آن بر این گروه از افراد ضروری است.
taghipour K, nemati S. Application of Assistive Technology in Sever and Multiple Disabilities Area: An Interdisciplinary Study. JOEC 2020; 20 (1) :99-114 URL: http://joec.ir/article-1-898-fa.html