[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 99-114 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد تکنولوژی کمکی در حوزه نارسایی‌های شدید و چندگانه: مطالعه بین‌رشته‌ای
دکتر کیومرث تقی پور، دکتر شهروز نعمتی
دانشگاه تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز
چکیده:   (889 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، مطالعه مروری نظام‌مند کاربرد تکنولوژی کمکی در حوزه نارسایی‌های شدید و چندگانه بود. روش: در این راستا با استفاده از کلیدواژه‌های تخصصی تکنولوژی‌ کمکی، تکنولوژی آموزشی و تکنولوژی یادگیری در حوزه نارسایی‌های چندگانه و شدید و جستجوی آنها در پایگاه‌های اطلاعات پژوهشی تخصصی ایران و جهان در بین سال‌های 1996-2019 یافته‌ها و اطلاعات مورد نظر برای دستیابی به هدف پژوهش واکاوی شد. یافته‌ها: از بین مقاله‌های پژوهشی انتخاب‌شده، پژوهش‌های انجام‌شده در ارتباط با کاربرد تکنولوژی کمکی در اختلال‌های چندگانه از بیشترین فراوانی (با تعداد 33) برخوردار است و کاربرد تکنولوژی کمکی در آسیب ارتوپدی در اختلال نابینایی- ناشنوایی و در آسیب مغزی ناشی از ضربه به‌ترتیب 4، 2، و 1 بار مورد پژوهش قرار گرفته‌اند. همه پژوهش‌های انجام‌شده از نوع طرح‌های تک شرکت‌کننده محسوب می‌شوند. تکنولوژی‌های مبتنی بر میکروسوئیچ (با فراوانی 16) پرکاربردترین تکنولوژی کمکی برای استفاده افراد با نارسایی‌های چندگانه است. ترکیب برنامه‌های نرم‌افزاری و تکنولوژی میکروسوئیچ (با فراوانی 9)، برنامه‌های نرم‌افزاری (با فراوانی 7)، تکنولوژی‌های ارتباط اجتماعی (با فراوانی 6) و ترکیب تکنولوژی ارتباط اجتماعی و میکروسوئیچ (با فراوانی 2) به‌ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارند. مراکز استثنایی یا توان‌بخشی پرکاربردترین موقعیت کارآموزی است که در 20 پژوهش (50 درصد) استفاده شده است. به‌علاوه، سنجش انفرادی شرکت‌کننده‌ها قبل از انتخاب تکنولوژی کمکی (در 37.50 درصد پژوهش‌ها)، مشارکت خانواده (در 80 درصد پژوهش‌ها) و پشتیبانی مداوم برای شرکت‌کننده‌ها (در 90 درصد پژوهش‌ها) مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه‌گیری: همه پژوهش‌های انجام‌شده حکایت از اثربخشی مثبت تکنولوژی کمکی در نارسایی‌های چندگانه دارند. غالب پژوهش‌های شواهد- محور از تکنولوژی کمکی و تأثیر آن بر افراد با نارسایی‌های چندگانه حمایت می‌کنند، استفاده و کاربرد تکنولوژی کمکی می‌تواند به افراد دارای نارسایی‌های چندگانه در ارتقای یادگیری تحصیلی، مهارت‌های اجتماعی و زندگی مستقلانه کمک کند. در ایران طراحی برنامه‌های تکنولوژی کمکی در حوزه نارسایی‌های چندگانه و ارزیابی اثربخشی آن بر این گروه از افراد ضروری است.
واژه‌های کلیدی: تکنولوژی کمکی، نارسایی‌های چندگانه، مطالعه میان‌رشته‌ای.
متن کامل [PDF 324 kb]   (507 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/27 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghipour K, nemati S. Application of Assistive Technology in Sever and Multiple Disabilities Area: An Interdisciplinary Study. JOEC. 2020; 20 (1) :99-114
URL: http://joec.ir/article-1-898-fa.html

تقی پور کیومرث، نعمتی شهروز. کاربرد تکنولوژی کمکی در حوزه نارسایی‌های شدید و چندگانه: مطالعه بین‌رشته‌ای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :99-114

URL: http://joec.ir/article-1-898-fa.html



دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319