1- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران 2- استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 3- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
چکیده: (3075 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز بر کاهش رفتارهای بیشفعالی چهار شرکتکننده (دو پسر و دو دختر) با کمتوانی هوشی در یک موقعیت مدرسۀ ویژه در بیرجند بود. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع تک آزمودنی و طرح برگشتی A-B-A-B بود و آزمودنیهای پژوهش به روش تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش نه (9) رفتار به عنوان رفتار آماج طی جلسات مکرر خط پایه، مداخله درمانگری و پیگیری مورد مشاهده قرار گرفت و درصد این رفتارها ثبت شد و برای تحلیل دادهها از نمودار و تحلیل دیداری استفاده شد. یافتهها: تحلیل دیداری دادهها در خلال شرایط آزمایشی، کاهش رفتارهای آماج (رفتارهای بیشفعالی) همۀ شرکتکنندگان پژوهش را در طی مراحل مداخلۀ درمانگری نشان داد. روند نزولی رفتارها در مرحلۀ پیگیری نیز قابلمشاهده بود. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه، اثربخشی روش درمانگری رفتاری تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز را به عنوان یک روش درمانگری در کاهش رفتارهای بیشفعالی کودکان کمتوان هوشی مورد حمایت قرار میدهند.
Effectiveness of Defferential Reinforcement of Incompatible Behavior in Reduction of hyperactive behaviors in students with intellectual Disabilities. JOEC 2019; 19 (2) :111-122 URL: http://joec.ir/article-1-587-fa.html
معتمدی فرزانه، غباری بناب باقر، به پژوه احمد، سید آبادی زهره. اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز در کاهش رفتارهای بیشفعالی دانشآموزان کمتوانی هوشی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (2) :111-122