[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 122-111 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز در کاهش رفتارهای بیش‌فعالی دانش‌آموزان کم‌توانی هوشی
فرزانه معتمدی*1، باقر غباری بناب2، احمد به پژوه2، زهره سید آبادی3
1- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
2- استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
چکیده:   (3075 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز بر کاهش رفتارهای بیش‌فعالی چهار شرکت‌کننده (دو پسر و دو دختر) با کم‌توانی هوشی در یک موقعیت مدرسۀ ویژه در بیرجند بود. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع تک آزمودنی و طرح برگشتی A-B-A-B بود و آزمودنی‌های پژوهش به روش تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش نه (9) رفتار به عنوان رفتار آماج طی جلسات مکرر خط پایه، مداخله درمانگری و پیگیری مورد مشاهده قرار گرفت و درصد این رفتارها ثبت شد و برای تحلیل داده‌ها از نمودار و تحلیل دیداری استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل دیداری داده‌ها در خلال شرایط آزمایشی، کاهش رفتارهای آماج (رفتارهای بیش‌فعالی) همۀ شرکت‌کنندگان پژوهش را در طی مراحل مداخلۀ درمانگری نشان داد. روند نزولی رفتارها در مرحلۀ پیگیری نیز قابل‌مشاهده بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه، اثربخشی روش درمانگری رفتاری تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز را به عنوان یک روش درمانگری در کاهش رفتارهای بیش‌فعالی کودکان کم‌توان هوشی مورد حمایت قرار می‌دهند.
 

واژه‌های کلیدی: تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز، کم‌توانی هوشی، رفتار بیش‌فعالی.
متن کامل [PDF 238 kb]   (5458 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/24 | پذیرش: 1398/4/14 | انتشار: 1398/7/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Defferential Reinforcement of Incompatible Behavior in Reduction of hyperactive behaviors in students with intellectual Disabilities. JOEC 2019; 19 (2) :111-122
URL: http://joec.ir/article-1-587-fa.html

معتمدی فرزانه، غباری بناب باقر، به پژوه احمد، سید آبادی زهره. اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز در کاهش رفتارهای بیش‌فعالی دانش‌آموزان کم‌توانی هوشی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (2) :111-122

URL: http://joec.ir/article-1-587-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4700