[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 111-122 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز در کاهش رفتارهای بیش‌فعالی دانش‌آموزان کم‌توانی هوشی
دکتر فرزانه معتمدی*، دکتر باقر غباری بناب، دکتر احمد به پژوه، زهره سید آبادی
چکیده:   (170 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز بر کاهش رفتارهای بیش‌فعالی چهار شرکت‌کننده (دو پسر و دو دختر) با کم‌توانی هوشی در یک موقعیت مدرسۀ ویژه در بیرجند بود. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع تک آزمودنی و طرح برگشتی A-B-A-B بود و آزمودنی‌های پژوهش به روش تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش نه (9) رفتار به عنوان رفتار آماج طی جلسات مکرر خط پایه، مداخله درمانگری و پیگیری مورد مشاهده قرار گرفت و درصد این رفتارها ثبت شد و برای تحلیل داده‌ها از نمودار و تحلیل دیداری استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل دیداری داده‌ها در خلال شرایط آزمایشی، کاهش رفتارهای آماج (رفتارهای بیش‌فعالی) همۀ شرکت‌کنندگان پژوهش را در طی مراحل مداخلۀ درمانگری نشان داد. روند نزولی رفتارها در مرحلۀ پیگیری نیز قابل‌مشاهده بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه، اثربخشی روش درمانگری رفتاری تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز را به عنوان یک روش درمانگری در کاهش رفتارهای بیش‌فعالی کودکان کم‌توان هوشی مورد حمایت قرار می‌دهند.
 

واژه‌های کلیدی: تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز، کم‌توانی هوشی، رفتار بیش‌فعالی.
متن کامل [PDF 238 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Defferential Reinforcement of Incompatible Behavior in Reduction of hyperactive behaviors in students with intellectual Disabilities . JOEC. 2019; 19 (2) :111-122
URL: http://joec.ir/article-1-587-fa.html

معتمدی فرزانه، غباری بناب باقر، به پژوه احمد، سید آبادی زهره. اثربخشی تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز در کاهش رفتارهای بیش‌فعالی دانش‌آموزان کم‌توانی هوشی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (2) :111-122

URL: http://joec.ir/article-1-587-fa.html



دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991