هدف: این پژوهش، بررسی رابطه هوش هیجانی با خودپنداره دانشآموزان عادی و تیزهوش است. همچنین مقایسه این دو متغیر در میان دانشآموزان تیزهوش و عادی دومین هدف مطالعه حاضر بوده است. روش: به همین منظور 400 نفر دانشآموز مقطع متوسطه (200 دانشآموز دختر و پسر عادی و 200 دانشآموز دختر و پسر تیزهوش) شهر اردبیل به صورت خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه خودپنداره راجرز، پرسشنامه هوش هیجانی شوت و همکاران و آزمون هوش کتل فرم A استفاده شده است.یافتهها : نتایج نشان داد که هوشبهر، خودپنداره و هوش هیجانی دانشآموزان دختر تیزهوش از دانشآموزان دختر عادی به طور معناداری بیشتر است. همچنین میانگین هوشبهر و خودپنداره دانشآموزان پسر تیزهوش از دانشآموزان پسر عادی به طور معناداری بالاتر است. اما بین هوش هیجانی دانشآموزان پسر تیزهوش و دانشآموزان پسر عادی تفاوت معناداری یافت نشد. در بین دانشآموزان تیزهوش، میانگین خودپنداره و هوش هیجانی دانشآموزان دختر به طور معناداری از دانشآموزان پسر بیشتر است. بین هوشبهر این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین در بین دانشآموزان عادی، میانگین هوشبهر دانشآموزان پسر به طور معناداری از دانشآموزان دختر بیشتر است. اما میانگین خودپنداره دانشآموزان دختر به طور معناداری از دانشآموزان پسر بیشتر است. بین هوش هیجانی این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری : با توجه به یافتههای بهدست آمده میتوان چنین نتیجهگیری کرد که در مراکز آموزشی دانشآموزان تیز هوش و عادی علاوه بر رشد شناختی به عاملهای هیجانی آنان نیز توجه شود.
Aghajani S, Narimani M, Asiaei M. Emotional Intelligence and Self-concept in Ordinary and Gifted Students. JOEC 2008; 8 (3) :317-323 URL: http://joec.ir/article-1-347-fa.html
آقاجانی سیف الله، نریمانی محمد، آسیائی مریم. مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانشآموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :317-323