1- دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی 2- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده: (4219 مشاهده)
هدف : هدف پژوهش حاضر ارزیابی سن بینایی- حرکتی در کودکان با نارساییهای ویژه یادگیری است و اینکه آیا این کودکان به لحاظ عملکردهای بینایی – حرکتی متناسب با سن تقویمیخود عمل میکنند.روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن زمینه یابی است.جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان مقطع ابتدایی هستند که در اردیبهشت ماه سال 1385 به مرکز نارساییهای ویژه یادگیری-تهران مراجعه کردند. نمونه آماری برابر جامعه آماری و 58 کودک بانارساییهای ویژه یادگیری هستند. برای جمعآوری دادهها از آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی ( TVMS-R ) استفاده شده است. مقایسه سن بینایی- حرکتی نمونههای آماری با سن تقویمی آنها با آزمون t یک جامعهای صورت گرفته است. یافتهها : در تمام پایههای تحصیلی ( از اول تا پنجم ) اختلاف معنادار آماری بین میانگین سن بینایی - حرکتی و سن تقویمی این کودکان دیده شد. نتیجهگیری : سن بینایی - حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی پایینتر از سن تقویمی آنها و در پایههای بالاتر، این فاصله بیشتر بوده است.
Mandani B, Farahbod M. Visual- Motor Age in Children with Specific Learning Disorders. JOEC 2009; 9 (1) :35-42 URL: http://joec.ir/article-1-330-fa.html
ماندنی بتول، فرهبد مژگان. ارزیابی سن بینایی - حرکتی در دانشآموزان با نارساییهای یادگیری ویژه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (1) :35-42