[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 26-15 برگشت به فهرست نسخه ها
آثار دو نوع تمرین هوازی (طناب‌زنی و دویدن) بر عوامل آمادگی جسمانی کودکان پسر کم‌توان ذهنی
حمید اراضی*1 ، فاطمه معیری راد1 ، شیما ابوطالبی1
1- دانشگاه گیلان
چکیده:   (6575 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ آثار دو نوع تمرینات هوازی (طناب‌زنی و دویدن) بر عوامل آمادگی جسمانی دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی 10-12 ساله صورت گرفت. روش: 30 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی با میانگین سن 96/0±81/10 سال، قد 94/7±67/141 سانتی‌متر و وزن 16/5±22/36 کیلوگرم به روش خوشه‌ای تصادفی از مدرسه استثنایی ابتدایی انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به سه گروه طناب‌زنی (10 نفر)، دویدن (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. اندازه‌گیری‌های اولیه شامل سنجش قد، وزن، ترکیب بدن، استقامت قلبی-تنفسی، استقامت عضلانی، انعطاف‌پذیری و چابکی انجام شد. سپس با توجه به گروه‌بندی، هرکدام از گروه‌های تمرینی به مدت 8 هفته تمرینات ویژه طناب‌زنی و دویدن را انجام دادند. فاکتورهای فوق‌الذکر آمادگی جسمانی مجدداً بعد از 8 هفته تمرین مورد سنجش قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج بیانگر اثر مثبت یک دوره تمرینات طناب‌زنی و دویدن بر توان هوازی، ترکیب بدن، استقامت عضلانی، انعطاف‌پذیری و چابکی دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی 10-12 ساله بود (05/0P)، درحالی‌که بر توان بی‌هوازی دانش‌آموزان تأثیر معناداری نداشت. همچنین، تفاوت معناداری بین آثار تمرین طناب‌زنی و دویدن بر عوامل آمادگی جسمانی وجود نداشت. نتیجه‌گیری: بنا به نتایج به‌دست آمده به نظر می‌رسد به‌دلیل کمبود فضای ورزشی مناسب در خانه و مدرسه، طناب‌زنی می‌تواند به منظور افزایش آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی در کودکان کم‌توان ذهنی جایگزین خوبی برای دویدن باشد و با رعایت ملاحظات عواید تندرستی را برای آنان به همراه داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: طناب‌زنی، دویدن، کم‌توان ذهنی، تمرین هوازی، کودکان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 243 kb]   (6047 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/23 | پذیرش: 1395/9/3 | انتشار: 1395/12/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arazi H, Moayeri rad F, Aboutalebi S. The Impacts of Two Aerobic Training Programs (Rope Jumping and Running) on Physical Factors in Boys with Intellectual Disability. JOEC 2017; 16 (4) :15-26
URL: http://joec.ir/article-1-30-fa.html

اراضی حمید، معیری راد فاطمه، ابوطالبی شیما. آثار دو نوع تمرین هوازی (طناب‌زنی و دویدن) بر عوامل آمادگی جسمانی کودکان پسر کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :15-26

URL: http://joec.ir/article-1-30-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4699