هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ آثار دو نوع تمرینات هوازی (طنابزنی و دویدن) بر عوامل آمادگی جسمانی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی 10-12 ساله صورت گرفت. روش: 30 دانشآموز پسر کمتوان ذهنی با میانگین سن 96/0±81/10 سال، قد 94/7±67/141 سانتیمتر و وزن 16/5±22/36 کیلوگرم به روش خوشهای تصادفی از مدرسه استثنایی ابتدایی انتخاب شدند و بهطور تصادفی به سه گروه طنابزنی (10 نفر)، دویدن (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. اندازهگیریهای اولیه شامل سنجش قد، وزن، ترکیب بدن، استقامت قلبی-تنفسی، استقامت عضلانی، انعطافپذیری و چابکی انجام شد. سپس با توجه به گروهبندی، هرکدام از گروههای تمرینی به مدت 8 هفته تمرینات ویژه طنابزنی و دویدن را انجام دادند. فاکتورهای فوقالذکر آمادگی جسمانی مجدداً بعد از 8 هفته تمرین مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها: نتایج بیانگر اثر مثبت یک دوره تمرینات طنابزنی و دویدن بر توان هوازی، ترکیب بدن، استقامت عضلانی، انعطافپذیری و چابکی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی 10-12 ساله بود (05/0≥P)، درحالیکه بر توان بیهوازی دانشآموزان تأثیر معناداری نداشت. همچنین، تفاوت معناداری بین آثار تمرین طنابزنی و دویدن بر عوامل آمادگی جسمانی وجود نداشت. نتیجهگیری: بنا به نتایج بهدست آمده به نظر میرسد بهدلیل کمبود فضای ورزشی مناسب در خانه و مدرسه، طنابزنی میتواند به منظور افزایش آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی در کودکان کمتوان ذهنی جایگزین خوبی برای دویدن باشد و با رعایت ملاحظات عواید تندرستی را برای آنان به همراه داشته باشد.
Arazi H, Moayeri rad F, Aboutalebi S. The Impacts of Two Aerobic Training Programs (Rope Jumping and Running) on Physical Factors in Boys with Intellectual Disability. JOEC 2017; 16 (4) :15-26 URL: http://joec.ir/article-1-30-fa.html
اراضی حمید، معیری راد فاطمه، ابوطالبی شیما. آثار دو نوع تمرین هوازی (طنابزنی و دویدن) بر عوامل آمادگی جسمانی کودکان پسر کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :15-26