[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 334-321 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
کامران گنجی* 1، علی دلاور2 ، حسن احدی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4595 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی (ADHD) و ارزیابی کاربرد ترسیم ساعت به مثابه ابزاری عصب ـ روان‌شناختی در جمعیت کودکان ایرانی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر، از نوع پس­رویدادی با گروه همتاست که در آن 161 کودک با اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی به­صورت تصادفی چندمرحله‌ای و 161 کودک عادی 6 تا 12 سال که از نظر سن، جنسیت، دست‌برتری، پایه تحصیلی و هوشبهر با آنها همتا بودند، نیز به­صورت تصادفی از مناطق 19 گانه شهر تهران انتخاب شدند. ازاین­رو حجم کل نمونه مورد بررسی 322 نفر بود. مفهوم‌سازی زمان و ترسیم ساعت، به‌طور جداگانه و با استفاده از سامانه نمره‌‌گذاری کوهن و همکاران (2000) که بر روی کودکان مدرسه­رو هنجار شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی، بدون توجه به زیرنوعهای مختلف، به­طور معناداری، از کودکان عادی، ضعیف‌تر است. کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیش‌فعالی از زیر نوع مرکب، عملکردی ضعیف‌تر از دو زیرنوع دیگر داشتند. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت که ناشی از برنامه‌ریزی ضعیف در انجام تکلیفهای نیازمند هماهنگی است، و همواره با بدکارکردی اجرایی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی به چشم می‌خورد. نتیجه‌گیری: با توجه به تحلیلهای کمی و کیفی و تفاوتهای بین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی، آزمون ترسیم ساعت ابزار غربالگری مناسب و بخش‌سودمندی از ارزیابی جامع عصب ـ روان‌شناختی در کودکان با ADHD است.

واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی، آزمون ترسیم ساعت، ارزیابی عصبی ـ روان‌شناختی، کارکردهای اجرایی.
متن کامل [PDF 470 kb]   (1563 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/10/26 | پذیرش: 1389/7/13 | انتشار: 1389/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganji K, Delavar A, Ahadi H. The Clock Drawing Test in Children with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder . JOEC 2011; 10 (4) :321-334
URL: http://joec.ir/article-1-255-fa.html

گنجی کامران، دلاور علی، احدی حسن. الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (4) :321-334

URL: http://joec.ir/article-1-255-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660