کدام یک از نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با مداخله های یوگا و بازیدرمانی تغییر میکند؟
|
مهرناز سعادت* |
پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (5040 مشاهده) |
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر، پاسخگویی به این پرسش است که کدام یک از نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با تمرینهای یوگا و بازیدرمانی تغییر میکنند؟ روش: جامعه آماری، دانشآموزان پسر و دختر دبستانی بین سنین 12-9 سال بود که با تشخیص اولیه اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به مرکز اختلالات رفتاری شهید تحویلی شیراز معرفی شده بودند. تحقیق از نوع آزمایشی و با استفاده از پیش آزمون-پس آزمون انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون CSI-4 بود که پس از گردآوری دادههای خام، از روش تحلیل واریانس یکراهه و کوواریانس چندمتغیری MANCOVAاستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مداخلههای استفاده شده در این تحقیق، اثر یکسانی برنشانه بیش فعالی و نشانه نارسایی توجه دارند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان چنین نتیجه گیری کرد که می توان از تکنیک های یوگا و بازیدرمانی به مثابه روشهای مفیدی در کاهش نشانه اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی در مدارس و مراکز درمانی، استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: نارسایی توجه، بیش فعالی، یوگا، بازیدرمانی |
|
متن کامل [PDF 647 kb]
(4970 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/7/13 | پذیرش: 1390/2/12 | انتشار: 1390/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|