| کدام یک از نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با مداخله های یوگا و بازیدرمانی تغییر میکند؟ | 
								
								  | مهرناز سعادت*    | 
								
								  | پژوهشکده کودکان استثنایی | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (5887 مشاهده) | 
								
								  | هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر، پاسخگویی به این پرسش است که کدام یک از نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با تمرینهای یوگا و بازیدرمانی تغییر میکنند؟ روش: جامعه آماری، دانشآموزان پسر و دختر دبستانی بین سنین 12-9 سال بود که با تشخیص اولیه اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به مرکز اختلالات رفتاری شهید تحویلی شیراز معرفی شده بودند. تحقیق از نوع آزمایشی و با استفاده از پیش آزمون-پس آزمون انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون CSI-4 بود که پس از گردآوری دادههای خام، از روش تحلیل واریانس یکراهه و کوواریانس چندمتغیری  MANCOVAاستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مداخلههای استفاده شده در این تحقیق، اثر یکسانی برنشانه بیش فعالی و نشانه نارسایی توجه دارند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان چنین نتیجه گیری کرد که می توان از تکنیک های یوگا و بازیدرمانی به مثابه روشهای مفیدی در کاهش نشانه اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی در مدارس و مراکز درمانی، استفاده کرد.  | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  نارسایی توجه، بیش فعالی، یوگا، بازیدرمانی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 647 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (5434 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  كاربردي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1389/7/13 | پذیرش: 1390/2/12 | انتشار: 1390/3/30
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |