هدف: در این پژوهش، هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوان ذهنی، اوتیسم و عادی بود.روش: روش این پژوهش از نوع زمینهای بود. در این پژوهش تعداد 225 نفر از دانشآموزان ابتدایی شامل 67 دانشآموز با نارسایی ویژه یادگیری، 62 دانشآموز کمتوان ذهنی، 30 دانشآموز دچار اختلال اوتیسم و 65 دانشآموز عادی به شیوه تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. مهارتهای اجتماعی در پنج مولفه مورد اندازهگیری قرار گرفت: مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشگری، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود و رابطه با همسالان. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان دادند که (1) دانشآموزان کمتوان ذهنی و اوتیسم با دانشآموزان عادی در مولفه مهارتهای اجتماعی مناسب تفاوت معنادار دارند. (2) در زمینه مولفه پرخاشگری و رفتارهای تکانشگری فقط دانشآموزان دارای نارسایی ویژه در یادگیری با دانشآموزان عادی، تفاوت معنادار داشتند. (3) در مولفه برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و همچنین رابطه با همسالان، فقط در بین دانشآموزان اوتیسم با دانشآموزان عادی تفاوت معنادار مشاهده شد. نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوان ذهنی، اوتیسم و عادی در مولفههای مختلف مهارتهای اجتماعی باهم تفاوت دارند؛ بنابراین در آموزش مهارتهای اجتماعی به این گروهها بایستی این مولفهها را در نظر گرفت.
Rezaei A, Hafezi A. Social Skills in Students with Intellectual Disabilities, Autism, Learning Disabilities and Normal Students. JOEC 2012; 11 (4) :363-374 URL: http://joec.ir/article-1-215-fa.html
رضایی اکبر، حافظی علیرضا. مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوانذهنی، اوتیسم و عادی مدارس ابتدایی شهر تبریز . فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :363-374