[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 363-374 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کم‌توان‌ذهنی، اوتیسم و عادی مدارس ابتدایی شهر تبریز
دکتر اکبر رضایی* ، علیرضا حافظی
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1285 مشاهده)

هدف: در این پژوهش، هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کم‌توان ذهنی، اوتیسم و عادی بود. روش: روش این پژوهش از نوع زمینه‌ای بود. در این پژوهش تعداد 225 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی شامل 67 دانش‌آموز با نارسایی ویژه یادگیری، 62 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی، 30 دانش‌آموز دچار اختلال اوتیسم و 65 دانش‌آموز عادی به شیوه تصادفی به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. مهارتهای اجتماعی در پنج مولفه مورد اندازه‌گیری قرار گرفت: مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشگری، برتری‌طلبی و اطمینان زیاد به خود و رابطه با همسالان. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و تحلیل واریانس یک‌طرفه تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که (1) دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و اوتیسم با دانش‌آموزان عادی در مولفه مهارتهای اجتماعی مناسب تفاوت معنا‌دار دارند. (2) در زمینه مولفه پرخاشگری و رفتارهای تکانشگری فقط دانش‌آموزان دارای نارسایی ویژه در یادگیری با دانش‌آموزان عادی، تفاوت معنا‌دار داشتند. (3) در مولفه برتری‌طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و همچنین رابطه با همسالان، فقط در بین دانش‌آموزان اوتیسم با دانش‌آموزان عادی تفاوت معنا‌دار مشاهده شد. نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که دانش‌آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کم‌توان ذهنی، اوتیسم و عادی در مولفه‌های مختلف مهارتهای اجتماعی باهم تفاوت دارند؛ بنابراین در آموزش مهارتهای اجتماعی به این گروهها بایستی این مولفه‌ها را در نظر گرفت.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، کم‌توان‌ذهنی، اوتیسم، نارسایی‌های ویژه در یادگیری، دانش‌آموزان عادی
متن کامل [PDF 625 kb]   (1060 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۰/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei A, Hafezi A. Social Skills in Students with Intellectual Disabilities, Autism, Learning Disabilities and Normal Students. JOEC. 2012; 11 (4) :363-374
URL: http://joec.ir/article-1-215-fa.html

رضایی اکبر، حافظی علیرضا. مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کم‌توان‌ذهنی، اوتیسم و عادی مدارس ابتدایی شهر تبریز . فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :363-374

URL: http://joec.ir/article-1-215-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764