[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 64-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی های آموزشی پرورش هوش میان فردی بر رفتارهای جامعه پسند دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی
قاسم عبداللهی بقرآبادی*1 ، محمد جواد جوزی تجره1 ، مجید امیدی خانکهدانی1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (25 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بازی­های آموزشی ­پرورش هوش­ میان فردی بر رفتارهای جامعه پسند دانش­آموزان با اختلال نارسایی ­توجه و بیش­فعالی انجام شد. روش کار: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری کلیه دانش­آموزان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش­فعالی مقطع ابتدایی بودند. 30 شرکت‌کننده (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه قرار گرفتند. جلسات بازی­های آموزشی­ پرورش هوش ­میان فردی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه 45 دقیقه­ای، به‌صورت هفته­ای دو جلسه­ برگزار شد. با استفاده از پرسشنامه­ رفتار جامعه ­پسند دوسچر (۱۹۸۶) داده‌ها جمع‌آوری و با استفاده از نرم­افزار SPSS  نسخه ۲۳ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان­ داد که آموزش بازی­های آموزشی ­پرورش هوش­ میان ­فردی­ بر رفتارهای جامعه پسند و ابعاد همکاری و سهیم شدن در دانش­آموزان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش­فعالی مؤثر است (P<0/05). در مرحله پیگیری نتایج نشان­ داد که این تفاوت با پیش­آزمون نیز وجود دارد (P<0/05). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های پژوهش می­توان بیان کرد که بازی­های آموزشی ­پرورش هوش میان ­فردی­ بر رفتارهای جامعه پسند دانش­آموزان دارای اختلال نارسایی­ توجه و بیش­فعالی اثربخشی مثبت دارد.
 

شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی، رفتار جامعه پسند، هوش میان فردی.
متن کامل [PDF 701 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/11 | پذیرش: 1404/1/27 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi bughrabadi G, Juzi Tajre M J, Omidi khankahdani M. The Effectiveness of Educational Games for developing interpersonal intelligence on Prosocial Behaviors of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JOEC 2025; 25 (1) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1945-fa.html

عبداللهی بقرآبادی قاسم، جوزی تجره محمد جواد، امیدی خانکهدانی مجید. اثربخشی بازی های آموزشی پرورش هوش میان فردی بر رفتارهای جامعه پسند دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :52-64

URL: http://joec.ir/article-1-1945-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714