هدف: پژوهش حاضر باهدفتعیین اثربخشی بازیهای آموزشیپرورش هوش میانفردی بر رفتارهای جامعهپسنددانشآموزان با اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی انجام شد. روش کار: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با گروه کنترل و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری تمامیدانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی مقطع ابتدایی بودند. 30 شرکتکننده (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) بهصورت دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. جلسههای بازیهای آموزشی پرورش هوش میانفردی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه 45 دقیقهای، بهصورت هفتهای دو جلسه برگزار شد. با استفاده از پرسشنامه رفتار جامعهپسند دوسچر (۱۹۸۶) دادهها جمعآوری و با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه ۲۳ تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش بازیهای آموزشی پرورش هوش میانفردی بر رفتارهای جامعهپسند و ابعاد همکاری و سهیمشدن در دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی مؤثر است (P<0/05). در مرحله پیگیری نتایج نشان داد که این تفاوت با پیشآزمون نیز وجود دارد (P<0/05). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد که بازیهای آموزشی پرورش هوش میانفردی بر رفتارهای جامعهپسند دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی اثربخشی مثبت دارد.
Abdollahi bughrabadi G, Juzi Tajre M J, Omidi khankahdani M. The Effectiveness of Educational Games for developing interpersonal intelligence on Prosocial Behaviors of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JOEC 2025; 25 (1) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1945-fa.html
عبداللهی بقرآبادی قاسم، جوزی تجره محمد جواد، امیدی خانکهدانی مجید. اثربخشی بازی های آموزشی پرورش هوش میان فردی بر رفتارهای جامعه پسند دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :52-64