[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 281 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 92-81 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرین انفرادی و زوجی برایتونیک بر کارکردهای اجرایی کودکان با کم توانی ذهنی
زهره جان بزرگی1 ، حسن خلجی2 ، جلیل مرادی 2
1- دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اراک
2- دانشگاه اراک
چکیده:   (228 مشاهده)
 هدف: کودکان کم ­توان ذهنی در مهارت­ های حرکتی پایه در سطح پایین­تری قرار دارند و یادگیری در این کودکان زمان بیشتری می­برد. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر تمرین انفرادی و زوجی برایتونیک بر کارکردهای اجرایی کودکان با کم ­توانی ذهنی انجام شد.روش­: روش پژوهش نیمه تجربی بود که با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کودکان 8 تا 12 سال با میانگین سنی (39/1 ± 8/9) دختر و پسر دارای معلولیت ذهنی شهرستان الیگودرز بودند که از بین آن‌ها به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شد. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به سه گروه 10 نفری تقسیم‌‌بندی شدند و در 21 جلسه 30 دقیقه ­ای طی هفت هفته در برنامه تمرینی شرکت کردند. جهت سنجش کارکردهای اجرایی از پرسشنامه بریف استفاده شد. برای پردازش داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و برای تحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. در کلیه آزمون­های آماری سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد.یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که در مؤلفه‌های مورد بررسی پژوهش تفاوت معناداری بین گروه­های تحت بررسی وجود دارد. کارکردهای اجرایی در گروه تمرین به‌صورت فردی و زوجی از گروه گواه بهتر بود و همچنین عملکرد گروه زوجی در متغیرهای تحت بررسی به‌طور معناداری از عملکرد گروه فردی بهتر بود (001/0=P).نتیجه­ گیری: اجرای برنامه فعالیت بدنی برایتونیک اثر مثبت و معناداری بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان با کم­ توانی ذهنی دارد. به نظر می­رسد می­توان از این تمرینات به‌عنوان مداخله ­ا­ی هدفمند به‌صورت فردی یا زوجی جهت بهبود عملکرد حرکتی این کودکان استفاده شود.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، کم توانی ذهنی، برایتونیک
متن کامل [PDF 533 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/8 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

janbozorgi Z, khalaji H, moradi J. The effect of individual and dyad Brailletonik exercises on executive function in children with intellectual disability. JOEC 2024; 23 (4) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1777-fa.html

جان بزرگی زهره، خلجی حسن، مرادی جلیل. تأثیر تمرین انفرادی و زوجی برایتونیک بر کارکردهای اجرایی کودکان با کم توانی ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :81-92

URL: http://joec.ir/article-1-1777-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660