1- دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اراک 2- دانشگاه اراک
چکیده: (538 مشاهده)
هدف: کودکان کم توان ذهنی در مهارت های حرکتی پایه در سطح پایینتری قرار دارند و یادگیری در این کودکان زمان بیشتری میبرد. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر تمرین انفرادی و زوجی برایتونیک بر کارکردهای اجرایی کودکان با کم توانی ذهنی انجام شد.روش: روش پژوهش نیمه تجربی بود که با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کودکان 8 تا 12 سال با میانگین سنی (39/1 ± 8/9) دختر و پسر دارای معلولیت ذهنی شهرستان الیگودرز بودند که از بین آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب شد. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی به سه گروه 10 نفری تقسیمبندی شدند و در 21 جلسه 30 دقیقه ای طی هفت هفته در برنامه تمرینی شرکت کردند. جهت سنجش کارکردهای اجرایی از پرسشنامه بریف استفاده شد. برای پردازش دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 و برای تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. در کلیه آزمونهای آماری سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد.یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که در مؤلفههای مورد بررسی پژوهش تفاوت معناداری بین گروههای تحت بررسی وجود دارد. کارکردهای اجرایی در گروه تمرین بهصورت فردی و زوجی از گروه گواه بهتر بود و همچنین عملکرد گروه زوجی در متغیرهای تحت بررسی بهطور معناداری از عملکرد گروه فردی بهتر بود(001/0=P).نتیجه گیری: اجرای برنامه فعالیت بدنی برایتونیک اثر مثبت و معناداری بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان با کم توانی ذهنی دارد. به نظر میرسد میتوان از این تمرینات بهعنوان مداخله ای هدفمند بهصورت فردی یا زوجی جهت بهبود عملکرد حرکتی این کودکان استفاده شود.
janbozorgi Z, khalaji H, moradi J. The effect of individual and dyad Brailletonik exercises on executive function in children with intellectual disability. JOEC 2024; 23 (4) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1777-fa.html
جان بزرگی زهره، خلجی حسن، مرادی جلیل. تأثیر تمرین انفرادی و زوجی برایتونیک بر کارکردهای اجرایی کودکان با کم توانی ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :81-92