[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 32-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آرامش‌آموزی در کاهش اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی
رقیه محمدی قره قوزلو 1، غلامرضا گلمحمدنژاد1 ، غلامحسین جوانمرد2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (4322 مشاهده)

هدف: داشتن فرزند کم­توان ذهنی، موجب استرس در محیط خانواده می­شود که تأثیر آن می­تواند به‌­صورت اضطراب و افسردگی در مادر متجلی شود. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تأثیر آرامش­آموزی در کاهش اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک کم­توان ذهنی انجام گرفت. روش: این تحقیق یک مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح دو گروهی ناهمسان با پیش­آزمون و پس­آزمون است که در آن، ابتدا 20 نفر از مادرانی که قادر به شرکت مستمر در کلاسهای آرامش­آموزی بودند، به­عنوان گروه آزمایش و سپس 20 نفر از مادران از طریق همتاسازی با گروه آزمایش به لحاظ پارامترهایی مانند میزان اضطراب و افسردگی، سطح سواد، سطح تحصیلات، شدت کم­توانی ذهنی فرزند، به­عنوان گروه گواه انتخاب شدند. تمرینات گروهی آرامش­آموزی به­مدت دو ماه، سه روز در هفته، برای گروه آزمایش انجام گرفت. اطلاعات درباره اضطراب و افسردگی مادران هر دو گروه، به کمک پرسشنامه­های اضطراب بک و افسردگی بک-II در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون، کسب شد. داده­ها با تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته­‌ها: نتایج تحلیلها نشان دادند که انجام تمرینات آرامش هم برای کاهش علایم اضطراب مادران (001/0P< ; 45، 1=df، 7/57=F) و هم برای کاهش علائم افسردگی مادران (001/0P< ; 45، 1=df، 2/51=F) مؤثر واقع شده است. نتیجه‌گیری: در کل این تحقیق نشان داد که تکنیک آرامش­آموزی کوتاه طراحی­شده در این آزمایش، توانست اضطراب و افسردگی مادران شرکت­کننده در این آزمایش را کاهش دهد.

واژه‌های کلیدی: آرامش‌آموزی، اضطراب، افسردگی، مادران، کودک کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 427 kb]   (4379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/10/20 | پذیرش: 1391/8/28 | انتشار: 1391/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Garegozlo R, Golmohammadnejad G, Javanmard G H. The Effect of Relaxation Training on Reducing Anxiety and Depression in Mothers of Children with Intellectual Disabilities. JOEC 2013; 12 (4) :21-32
URL: http://joec.ir/article-1-170-fa.html

محمدی قره قوزلو رقیه، گلمحمدنژاد غلامرضا، جوانمرد غلامحسین. تأثیر آرامش‌آموزی در کاهش اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (4) :21-32

URL: http://joec.ir/article-1-170-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645