[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام و اشتراک::
برای نویسندگان::
برای داوران::
آرشیو مجله و مقالات::
مقالات آماده انتشار::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 541
نرخ پذیرش: 45.2
نرخ رد: 54.8
میانگین داوری: 258 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
همکاری با انجمن ها
..
:: مقاله های آماده انتشار برای شماره های آتی ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
 
دفعات مشاهده: 218 بار   |   دفعات چاپ: 18 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
اثربخشی بازی‌درمانی عروسکی بر احساس کهتری دانش‌آموزان دارای لکنت زبان: یک مطالعه تک آزمودنی
 
سمیه غلامی، حامد صبوری، شراره شمشاد و سارا ندیمی
چکیده
هدف: لکنت زبان اختلالی است که بر روی صحبت کردن یا روانی کلام تاثیر می‌گذارد. لکنت زبان در دوران کودکی شروع می‌‌شود و در روابط اجتماعی فرد و عزت نفسش تاثیر منفی می­ گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله ­ایی بازی درمانی عروسکی بر احساس کهتری دانش ­آموزان دارای لکنت زبان در شهر ساری بود. روش: این پژوهش در چارچوب روش پژوهش این مطالعه شبه آزمایشی با ساختار طرح تک آزمودنی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه پلکانی است. گروه نمونه به روش دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها سه پسر و یک دختردارای لکنت همراه با احساس کهتری بودند. ابزار سنجش بهبود (یا کاهش) احساس کهتری، پرسشنامه احساس کهتری بود. این پرسشنامه در سه مرحله خط پایه (۴ مرتبه)، خط مداخله (۸ مرتبه) و خط پیگیری (۳ مرتبه) توسط آزمودنی­ها تکمیل گردید. یافته­ ها: برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از بازبینی دیداری نمودارها (فراز و فرود متغیر وابسته)، شاخص­های درصد بهبودی، درصد کاهش نمرات، تغییر پذیری و اندازه اثر استفاده شد. بازبینی دیداری، نمودارها، شاخص­های تغییر روند، شیب و اندازه اثر بیانگر کاهش احساس کهتری دانش­آموزان دارای لکنت بود. نتیجه ­گیری: مداخله بازی درمانی عروسکی می­تواند به کاهش احساس کهتری دانش­آموزانی که دارای لکنت زبان هستند موثر واقع شود و به عنوان یک راهبرد موثر و مطلوب در این زمینه قرار گیرد..
 
واژه‌های کلیدی: احساس کهتری، بازی درمانی عروسکی، تک آزمودنی، لکنت زبان.

 
دفعات مشاهده: 172 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر اختلال کمتوجهی و اختلال یادگیری
 
 
قدیر قدیری علمداری پور، دکتر حسین بیگدلی، دکتر رضا حسین پور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر اختلال کم‌توجهی و اختلال یادگیری در هنرجویان هنرستان‌های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ انجام شد. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه هنرجویان هنرستان‌های پسرانه شهید چمران و آیت‌الله رفسنجانی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در شهر رودهن بود که از بین آنها ۳۰ نفر با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایگزین شدند (n۱=n۲=۱۵). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه  d۲برای ارزیابی مشکلات کم‌توجهی و پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو توسط ویلکات و همکاران (CLDQ) بود. گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش کم‌توجهی (۰۰۱/۰P<) و کاهش اختلال یادگیری (۰۰۱/۰P=) گروه آزمودنی به‌طور معناداری مؤثر بود. براساس یافته‌های حاصل پیشنهاد می‌شود، مشاوران و درمانگران برای کاهش مشکلات کم‌توجهی و یادگیری هنرجویان، از تکنیک‌های آموزش راهبردهای فراشناختی استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش راهبردهای فراشناختی، کم‌توجهی، اختلال یادگیری.
دفعات مشاهده: 266 بار   |   دفعات چاپ: 18 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
هم‌سنجی اثربخشی بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا
 
مرضیه پهلوانی  و دکتر محمد عاشوری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف هم‌سنجی اثربخشی بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا انجام شد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه­ شبه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری این پژوهش از ۴۲ کودک ناشنوای ۴ تا ۶ ساله تشکیل می‌شد که با روش نمونه‌گیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر و کودک آوا در شهر اصفهان انتخاب شدند و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ۱۴ نفری اختصاص یافتند. یکی از گروه­های آزمایش در برنامه­ بازی‌‌درمانی گشتالتی در ۸ جلسه­ (یک بار در هفته­، هر جلسه ۴۵ دقیقه) و گروه آزمایش بعدی در برنامه­ لگو درمانی در ۱۰ جلسه­ (یک بار در هفته­، هر جلسه ۳۵ تا ۴۰ دقیقه­) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این برنامه­ها شرکت نکرده و در برنامه رایج مرکز شرکت داشتند. آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس شایستگی اجتماعی هیجانی (۲۰۱۳) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک­متغیری و چندمتغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تاثیر مثبت و معناداری داشت (۰۰۱/۰ > P). همچنین، نتایج مقایسه این دو نوع بازی‌درمانی بیانگر آن بود که بین میزان تاثیر بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تفاوت معناداری وجود نداشت (۰۵/۰ > P). نتیجه‌گیری: بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی باعث بهبود شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا شد. پیشنهاد می‌گردد که از بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی برای بهبود شایستگی اجتماعی هیجانی سایر کودکان با نیازهای ویژه استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: بازی‌‌درمانی گشتالتی، لگو درمانی، شایستگی اجتماعی هیجانی، کودکان ناشنوا.
دفعات مشاهده: 178 بار   |   دفعات چاپ: 18 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
بررسی اثربخشی شن بازی درمانی بر توجه انتخابی دانش ­آموزان پسر ۱۱-۸ ساله با نارسایی ویژه در یادگیری

ربابه محمدی، دکتر محمد احسان تقی­ زاده، دکتر محمد اورکی
 
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شن بازی درمانی بر توجه انتخابی کودکان پسر ۱۱-۸ ساله دارای نارسایی ویژه در یادگیری بود. روش: روش پژوهشی در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانش ­آموزان پسر با نارسایی ویژه در یادگیری شهرستان پردیس تشکیل می ­داد. تعداد ۲۰ نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (کنترل و آزمایش) گمارده شدند. ابتدا آزمون استروپ برای هر دو گروه اجرا شد (پیش‌آزمون)، سپس آزمودنی­های گروه آزمایش برنامه شن بازی درمانی را در قالب ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ­ای و در طی دو ماه دریافت کردند، درحالی ­که گروه کنترل هیچ مداخله­ ی آموزشی دریافت نکردند. پس از مداخله پس­آزمون در مورد هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا و ۲ ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. داده ­های جمع­ آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس مختلط در نرم­ افزار SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که شن بازی درمانی بر توجه انتخابی آزمودنی­ ها در گروه آزمایش با اندازه اثر متوسط اثربخش بوده است و در دوره پیگیری نیز این اثر ماندگار بود. نتیجه­ گیری: بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده می­ توان از شن بازی درمانی جهت افزایش توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مدارس استثنایی و مراکز مشاوره کودکان بهره برد.

واژه‌های کلیدی: شن بازی درمانی، توجه، توجه انتخابی، نارسایی ویژه در یادگیری
دفعات مشاهده: 179 بار   |   دفعات چاپ: 15 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
تاثیر آموزش ذهن خوانی بر کاهش علائم بیش فعالی-نارسایی توجه و افزایش ذهن خوانی کودکان پسر۱۰-۸ ساله شهر اصفهان
طیبه اسکندری، دکتر شعله امیری، دکتر حسینعلی مهرابی
 
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش ذهن خوانی بر کاهش علائم نارسایی توجه-بیش فعالی کودکان ۱۰-۸ ساله شهر اصفهان با طرح پژوهشی نیمه تجربی، همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه ی کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی در حال تحصیل در مدارس پسرانه ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود که پس از مصاحبه با معلمان مدارس (تعداد ۵ مدرسه) کودکانی که از نظر معلم مشکلات بیش فعالی و نارسایی توجه داشتند شناسایی شدند که ۱۰۰ دانش‌آموز بودند، سپس با اجرای چک لیست علائم مرضی کودکان (CSI-۴) توسط معلمان، تعداد ۴۶ دانش‌آموز (از بین ۱۰۰ نفر) انتخاب شدند، پس از آن با استفاده از آزمون تکالیف باور غلط، ۲۰ نفر از دانش‌آموزان که نمره‌ی ذهن‌خوانی کمتر از متوسط کسب کردند به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس بر روی گروه آزمایش ۱۰ جلسه۴۰ دقیقه‌ای آموزش ذهن خوانی اجرا گردید. در نهایت با احتساب ریزش آماری، ۱۴ دانش آموز (در هر گروه ۷ نفر) در پژوهش باقی ماندند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss-۲۴ به روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن خوانی باعث کاهش علائم بیش فعالی و نارسایی توجه و بهبود ذهن خوانی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی شده است (۰۵/۰p<). در نتیجه آموزش ذهن خوانی به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های نظریه ی شناخت اجتماعی در بهبود علائم نارسایی توجه، بیش فعالی و توانایی ذهن خوانی در کودکان کاربرد دارد
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی، ذهن خوانی، شناخت اجتماعی.
دفعات مشاهده: 183 بار   |   دفعات چاپ: 17 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان در کودکان با اختلال کم­توانی ذهنی شهرستان اسلامشهر
مریم معمارپور ، دکتر کامبیز کامکاری،‌ دکتر بیتا نصرالهی،‌ دکتر پرویز شریفی درآمدی
چکیده  
در این تحقیق به «روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان در کودکان با اختلال کم­توانی ذهنی شهرستان اسلامشهر» پرداخته شده و هدف اصلی پژوهش به بررسی روایی تشخیصی با تاکید بر دو روش نمودار نقاط پراکنش و فاصله اطمینان در کودکان با کم­توانی ذهنی شهرستان اسلامشهر معطوف است؛ جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی کودکان با اختلال کم­توانی ذهنی شهرستان اسلامشهر تشکیل می­دهند که در مراکز کم­توانی ذهنی اسلامشهر، نسیم­شهرو واوان مستقر می­باشند، تشکیل می­دهند که تعداد ۳۰ نفر از بین مراکز مذکور (از هر مرکز ۱۰ نفر) با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند در دسترس، به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری در تحقیق حاضر، نسخه پنجم مقیاس­های هوش وکسلر کودکان (۲۰۱۵) می­باشد. در راستای پاسخگویی به سوالات تحقیق، با تاکید بر دو نوع روش روایی تشخیصی، از مقایسه تفاوت تجربی و تفاوت نظری (برای روش نمودار نقاط پراکنش) و t تک­گروهی (برای روش فاصله اطمینان) استفاده شده و یافته ­های تحقیق نشان داد که تمامی آزمون­های مرتبط با مقیاس­های پنجگانه هوش وکسلر دارای روایی تشخیصی بوده و می­توانند کودکان با اختلال کم­توانی ذهنی شهرستان اسلامشهر را از کودکان هنجاری تشخیص دهند.  
 
واژه‌های کلیدی: روایی تشخیصی، نسخه پنجم مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان، کودکان، کم­توانی ذهنی
دفعات مشاهده: 188 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: عنوان ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
اثربخشی برنامه آموزش مادران بر اساس مدل تحولی تفاوت­های فردی مبتنی بر  ارتباط (DIR) بر کاهش مشکلات توجه/ بیش‌فعالی کودکان پسر پیش‌دبستانی
با نشانه‌های
ADHD
الهه سید کابلی، سید امیر امین یزدی، حسین کارشکی
هدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی برنامه آموزش مادران بر اساس مدل تحولی تفاوت­های فردی مبتنی بر ارتباط، بر کاهش مشکلات توجه/ بیش‌فعالی کودکان پیش‌دبستانی با نشانه ­های اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی، انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک پسر ۴ تا ۶ ساله با نشانه­های نارسایی توجه/ بیش‌فعالی در شهر سرخس بود. بدین منظور ۳۰ مادر که کودک پسر ۴ تا ۶ ساله با نشانه­های نارسایی توجه/ بیش‌فعالی  داشتند به شیوه­ی نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور ارزیابی نشانه­­ها از مقیاس درجه‌بندی کانرز دو فرم (والد و معلم) و مصاحبه بالینی استفاده شد. و برای ارزیابی هوش از نسخه سوم آزمون هوش وکسلرکودکان استفاده شد. سپس مادران به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش آموزش های مبتنی بر رویکرد تحول یکپارچه را دریافت کردند درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافته ­ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مادران با تکیه  بر مدل تحولی تفاوت­های فردی مبتنی بر ارتباط، باعث کاهش مشکلات توجه/ بیش‌فعالی در کودکان پسر پیش‌دبستانی با نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی می‌شود. نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها پیشنهاد می­شود از این مدل تحولی به‌عنوان مدلی جامع و همه­جانبه در درمان مشکلات گوناگون هیجانی و رفتاری استفاده شود.
 
واژه های کلیدی: آموزش مادران، رویکرد تحولی تفاوت­های فردی مبتنی بر ارتباط، اختلال نارسایی توجه/ بیش­ فعالی، کودک پیش ­دبستانی
دفعات مشاهده: 175 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسأله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیش‌دبستانی  با  نارسایی ویژه در یادگیری
چکیده
دکتر شهرام مشهدی زاده، بیتا هاشمی، لیلا محمدی

هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسأله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیش‌دبستانی با نارسایی ویژه در یادگیری شهر اصفهان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی نوآموزان پسر پیش‌دبستانی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود که ۳۰ کودک به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده ‌شدند (هر گروه ۱۵نفر) . گروه آزمایش تحت ۳۲ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای آموزش مبتنی بر مغز جنسن (۲۰۰۰)، کاین و همکاران (۲۰۰۵) و اسپرنگر (۲۰۱۰) قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل تحت هیچ مداخله‌ای قرار نگرفت. برای ارزیابی از آزمون برج لندن، آزمون حافظه فعال دیداری - فضایی کروسی، مقیاس هوش وکسلر کودکان و فهرست وارسی تشخیص کودکان با نارسایی ویژه در یادگیری استفاده شد. داده‌ها با روش واریانس مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مساله و حافظه فعال دیداری - فضایی به ترتیب ۲۷ درصد و ۳۱ درصد واریانس تغییرات را تبیین می‌نماید )۰۵/۰(P<. نتیجه‌گیری: یادگیری براساس فعالیت مغز بدلیل تاکید بر فعالیت مشترک نیمکره‌های مغزی، رویکردی مثبت و موثر در بهبود عملکرد نوآموزان مبتلا به نارسایی ویژه در یادگیری  بوده است؛ بنابراین می‌تواند به عنوان روشی غالب در آموزش پیش دبستانی مورد استفاده قرار بگیرد.
واژه های کلیدی: یادگیری مبتنی بر آموزش مغز، حل مساله، حافظه فعال دیداری _ فضایی ، نارسایی‌های ویژه در یادگیری
دفعات مشاهده: 199 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/5/22 | 
⇐اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی با روش‌ آموزش ‌چند‌رسانه‌ای بر رفتار سازشی دانش‌آموزان  کم‌توان‌ذهنی
رحیم‌مرادی- محسن باقری
هدف
: این ‌پژوهش باهدف بررسی ‌تأثیر ‌آموزش ‌مهارت‌های اجتماعی‌ با‌ روش چندرسانه‌ای ‌بر رفتارسازی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه‌ی آماری شامل همه‌ی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه هشتم دوره متوسطه اول شهر تهران بود که ۴۰ نفر از آن‌ها انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه ۴۵ دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) با استفاده از نرم‌افزار چندرسانه‌ای محقق ساخته  آموزش دیدند ولی به گروه گواه آموزشی ارائه نشد. ابزار جمع­آوری داده­ها، مقیاس رفتار‌‌ سازشی وایلند و برنامه چندرسانه­ای آموزشی محقق ساخته بود. داده­های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین رفتار سازشی گروه آزمایش به‌طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود (۰۰۱/۰ >P).  همچنین نمرات رفتار سازشی گروه آزمایش در مهارت‌های ارتباطی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی معنادار بود (۰۰۱/۰ >P)، ولی در مهارت حرکتی معنادار نبود. نتیجه‌گیری: نتیجه این­که برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی به روش چندرسانه‌ای باعث بهبود رفتار سازشی، مهارت ارتباطی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی دانش‌آموزان کم‌توان شد. بنابراین برنامه­ریزی برای ارائه آموزش از طریق چندرسانه­ای به این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
وا­ژه­ های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، چندرسانه‌ای آموزشی، سازگاری اجتماعی، کم‌توان‌ذهنی
دفعات مشاهده: 253 بار   |   دفعات چاپ: 21 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 96 queries by YEKTAWEB 4343