هدف: هدف پژوهش حاضر اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه (کمتوان ذهنی)بوده است. آموزش شهروندی، دانش، مهارت و ادراک دانشآموزان را تجهیز نموده و نقش مؤثری در زندگی عمومی آنها دارد. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعهای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه طیف لیکرت استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و متخصصان برنامهریزی درسی ویژه و کارشناسان سازمان استثنایی است. نمونهگیری بخش کیفی با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و 24 نفر از خبرگان در این بخش شرکت کردند. از آنجایی که جامعه آماری 182 نفر (کارشناسان و مربیان دانش آموزان کمتوان ذهنی) و نمونه براساس جدول کوکران با خطای 0.1 تعداد 79 نفر محاسبه شده است. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش تحلیل داده بنیاد به شناسایی شاخصهای پژوهش مبادرت ورزیده و جهت اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SMARTPLS استفاده شد. یافتهها: بر اساس آن ارتباط خطی میان مقولههای پژوهش شامل شرایط علی، مقولههای محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها مشخص شد. نتیجهگیری:نتایج ارائهشده در این پژوهش نشان میدهد مهمترین نتایج بهدستآمده از مصاحبهها بر محتوای آموزش شهروندی و روشهای آموزش تأکید داشتند. در خصوص روشهای تدریس و آموزش نیز، بر تشکیل گروههای غیررسمی و نظارت بر فعالیت گروهها، یادگیری در عمل و روشهای تدریس شاگرد محور و مشارکتی تأکید شده است. واژههای کلیدی: برنامه درسی، آموزش شهروندی، دانشآموزان با نیازهای ویژه، کودکان کمتوان ذهنی
POSHANEH K, TAYEBI MASOOLEH S M, KHOSRAVI BABADI A A, REZAZADEH H, RAMEZANI A. Validation of the Citizenship Education Curriculum Model for Students with Special Needs (Mentally Retarded). JOEC 2023; 23 (1) :7-18 URL: http://joec.ir/article-1-1697-fa.html
پوشنه کامبیز، طیبی ماسوله سیده مریم، خسروی بابادی علی اکبر، رضازاده حمیدرضا، رمضانی احمد. اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه (کمتوان ذهنی). فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :7-18