[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 18-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (کم‌توان ذهنی)
کامبیز پوشنه*1 ، سیده مریم طیبی ماسوله1 ، علی اکبر خسروی بابادی1 ، حمیدرضا رضازاده1 ، احمد رمضانی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران، ایران.
چکیده:   (1329 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (کم‌توان ذهنی) بوده است. آموزش شهروندی، دانش، مهارت و ادراک دانش­آموزان را تجهیز نموده و نقش مؤثر‏ی در زندگی عمومی آن­ها دارد. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه طیف لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و متخصصان برنامهریزی درسی ویژه و کارشناسان سازمان استثنایی است. نمونه‌گیری بخش کیفی با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و 24 نفر از خبرگان در این بخش شرکت کردند. از آنجایی که جامعه آماری 182 نفر (کارشناسان و مربیان دانش آموزان کم‌توان ذهنی) و نمونه براساس جدول کوکران با خطای 0.1 تعداد 79 نفر محاسبه شده است. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی به روش تحلیل داده بنیاد به شناسایی شاخص‌های پژوهش مبادرت ورزیده و جهت اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار SMARTPLS استفاده شد. یافتهها:  بر اساس آن ارتباط خطی میان مقوله‌های پژوهش شامل شرایط علی، مقوله‌های محوری، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله­گر، راهبردها و پیامدها مشخص شد. نتیجه‌گیری: نتایج ارائه‌شده در این پژوهش نشان می‌دهد مهم‌ترین نتایج به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها بر محتوای آموزش شهروندی و روش‌های آموزش تأکید داشتند. در خصوص روش‌های تدریس و آموزش نیز، بر تشکیل گروه­های غیررسمی و نظارت بر فعالیت گروه‌ها، یادگیری در عمل و روش‌های تدریس شاگرد محور و مشارکتی تأکید شده است.
 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، آموزش شهروندی، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، کودکان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 643 kb]   (654 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار: 1401/10/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

POSHANEH K, TAYEBI MASOOLEH S M, KHOSRAVI BABADI A A, REZAZADEH H, RAMEZANI A. Validation of the Citizenship Education Curriculum Model for Students with Special Needs (Intellectual Disability). JOEC 2023; 23 (1) : 1
URL: http://joec.ir/article-1-1697-fa.html

پوشنه کامبیز، طیبی ماسوله سیده مریم، خسروی بابادی علی اکبر، رضازاده حمیدرضا، رمضانی احمد. اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (کم‌توان ذهنی). فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :7-18

URL: http://joec.ir/article-1-1697-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710