[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 46-35 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش تکانشگری و قلدری دانش‌آموزان پسر دارای اختلال رفتاری
حافظ پادروند ، عزت اله قدم پور ، قاسم صفاری ، شادی ذوالقاری ، مسلم قبادیان
چکیده:   (34 مشاهده)

هدف: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش تکانشگری و قلدری دانش­آموزان پسر دارای اختلال رفتاری بود. روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پسر ۱۵-۱۲ سال دارای اختلال رفتاری شهر خرم آباد بود که در سال تحصیلی۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری، تعداد ۳۰ دانش­آموز دارای اختلال رفتاری به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخابmouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">[w1] ، و در ادامه هر یک از آن­ها به روش نمونه­گیری تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. به منظور جمع­­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه تکانشگری بارات، مقیاس قلدری ایلی­نویز، پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (مقیاس معلم) و آموزش مثبت اندیشی استفاده شد. آموزش مثبت‌اندیشی به صورت 10 جلسه 75 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی در کاهش تکانشگری و قلدری دانش آموزان دارای اختلال رفتاری موثر است (۰۵/۰p<). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش پیشنهاد می­شود که از رویکرد آموزشی مثبت اندیشی در جهت کاهش رفتارهای تکانشگری و قلدری دانش­آموزان دارای اختلال رفتاری استفاده شود.

mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')"> [w1]اصلاح شد
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: مثبت اندیشی، تکانشگری، قلدری، اختلال رفتاری، دانش‌آموزان پسر
متن کامل [PDF 394 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/20 | پذیرش: 1401/1/28 | انتشار: 1402/2/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Padervand H, Ghadampour E, Safare G, Zolfaghari S, Ghobadiyan M. The effectiveness of group positive thinking training on reducing impulsivity and bullying of male students with behavioral disorders. JOEC 2023; 23 (1) :35-46
URL: http://joec.ir/article-1-1627-fa.html

پادروند حافظ، قدم پور عزت اله، صفاری قاسم، ذوالقاری شادی، قبادیان مسلم. اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش تکانشگری و قلدری دانش‌آموزان پسر دارای اختلال رفتاری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :35-46

URL: http://joec.ir/article-1-1627-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570