1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان، مدرس دانشگاه فرهنگیان 2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران 3- دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایران 4- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 5- گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665تهران،ایران
چکیده: (1390 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر کاهش تکانشگری و قلدری دانشآموزان پسر دارای اختلال رفتاری بود. روش: روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر ۱۵-۱۲ سال دارای اختلال رفتاری شهر خرمآباد بود که در سال تحصیلی1401-۱۴۰۰ در مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری، تعداد ۳۰ دانشآموز دارای اختلال رفتاری به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در ادامه هریک از آنها به روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه تکانشگری بارات، مقیاس قلدری ایلینویز، پرسشنامه اختلالهای رفتاری راتر (مقیاس معلم) و آموزش مثبتاندیشی استفاده شد. آموزش مثبتاندیشی بهصورت 10 جلسه 75 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مثبتاندیشی در کاهش تکانشگری و قلدری دانشآموزان دارای اختلال رفتاری مؤثر است (۰۵/۰p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده از این پژوهش پیشنهاد میشود که از رویکرد آموزشی مثبتاندیشی در جهت کاهش رفتارهای تکانشگری و قلدری دانشآموزان دارای اختلال رفتاری استفاده شود.
Padervand H, Ghadampour E, Safare G, Zolfaghari S, Ghobadiyan M. Effectiveness of Group Positive Thinking Training on Reducing the Impulsivity and Bullying of Male Students with Behavioral Disorders. JOEC 2023; 23 (1) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-1627-fa.html
پادروند حافظ، قدم پور عزت اله، صفاری قاسم، ذوالقاری شادی، قبادیان مسلم. اثربخشی آموزش مثبتاندیشی به شیوه گروهی بـر کاهش تکانشگری و قـلدری دانشآموزان پسر دارای اختلال رفتاری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :35-46