[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل کمال‎گرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجی‌گری بی‌نظمی هیجانی
محمد شفیعی، محمد عباسی، عزت اله قدم پور
دانشگاه لرستان
چکیده:   (65 مشاهده)
چکیده[h1] 
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کمالگرایی دانش­آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک­های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی به انجام رسید. روش: این پژوهش به لحاظ هدف؛ کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش­ آموزان مدارس تیزهوشان  استان لرستان در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. حجم نمونه به صورت در دسترس برابر با 335 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه کمال­گرایی فراست و همکاران (1990)، باورهای منطقی جونز نسخه ایرانی (1384)، بی­نظمی هیجانی گرتز و رومر (2004)، سبک­های دلبستگی کولینز و رید (1990) و سبک­های اقتدار والدینی بوری (1991) بود. داده­ها با استفاده از رویکرد مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه دارای رابطه علّی مثبت با کمالگرایی منفی بود، ولی دو سبک فرزندپروری مقتدرانه و آسان­گیر فاقد رابطه معنادار بودند. همچنین، بی­نظمی هیجانی دارای نقش معنادار در رابطه باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه با کمال­گرایی منفی بود. نتیچه­گیری: روان­شناسان می­توانند با تکیه بر مداخلات مبتنی بر تنظیم هیجان، پیشایندهای شکل­گیری کمال­گرایی را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه تعدیل پیامدهای نامطلوب کمال­گرایی منفی را فراهم آورند.
واژههایکلیدی: باورهای غیرمنطقی، بی­نظمی هیجانی، دلبستگی ناایمن، سبک فرزندپروری، کمال­گرایی

 
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: باورهای غیرمنطقی، بی‌نظمی هیجانی، دلبستگی ناایمن، سبک فرزندپروری، کمال‌گرایی
متن کامل [PDF 753 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/26 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1401/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Developing model of gifted students' perfectionism based on insecure attachment, parenting styles, and irrational beliefs mediated by emotional dysregulation. JOEC. 2022; 22 (1) :57-68
URL: http://joec.ir/article-1-1573-fa.html

شفیعی محمد، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. تدوین مدل کمال‎گرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجی‌گری بی‌نظمی هیجانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :68-57

URL: http://joec.ir/article-1-1573-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419