تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش براساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی به انجام رسید. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مدارس تیزهوشان استان لرستان در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. حجم نمونه بهصورت در دسترس برابر با 335 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه کمالگرایی فراست و همکاران (1990)، باورهای منطقی جونز نسخه ایرانی (1384)، بینظمی هیجانی گرتز و رومر (2004)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990) و سبکهای اقتدار والدینی بوری (1991) بود. دادهها با استفاده از رویکرد مدل معادلههای ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه دارای رابطه علّی مثبت با کمالگرایی منفی بود ولی دو سبک فرزندپروری مقتدرانه و آسانگیر فاقد رابطه معنادار بودند. همچنین، بینظمی هیجانی دارای نقش معنادار در رابطه باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه با کمالگرایی منفی بود. نتیجهگیری: روانشناسان میتوانند با تکیه بر مداخلههای مبتنی بر تنظیم هیجان، پیشایندهای شکلگیری کمالگرایی را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه تعدیل پیامدهای نامطلوب کمالگرایی منفی را فراهم کنند.
Developing the Model of Gifted Students' Perfectionism Based On Insecure Attachment, Parenting Styles, And Irrational Beliefs Mediated By Emotional Dysregulation. JOEC 2022; 22 (1) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1573-fa.html
شفیعی محمد، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :57-68