[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 32-21 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی مداخله‌های خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی (ADHD)
فهیمه حمزه نژادی1 ، فریبرز باقری 2، محمد حاتمی3 ، دکتر فریبرز درتاج4
1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
4- استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبابی، تهران، ایران.
چکیده:   (1157 مشاهده)
هدف: یکی از اختلال‌های شایع دوران کودکی، اختلال بیش‌فعالی- نارسایی توجه است که می‌تواند ناشی از کمبود خودتنظیمی باشد. از‌این‌‌‌رو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله‌های خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/ بیش‌‌‌فعالی دانش‌‌‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش‌‌‌آزمون- پس‌‌‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به نارسایی توجه و بیش‌‌فعالی بود که در سال تحصیلی 99-1398 به مراکز مشاوره و روان‌‌شناسی منطقه 5 تهران مراجعه کرده و تحت درمان دارویی ریتالین قرار داشتند. نخست به‌وسیله سیاهه علایم مرضی کودکان (CSI-4) غربالگری شدند. سپس 45 نفر از دانش‌‌‌آموزانی که بیش‌ترین تراز ADHD را داشتند، به تصادف انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) به‌‌‌طور تصادفی جایگزین شدند. داده‌‌‌های به‌‌‌دست‌آمده نیز با روش تحلیل کواریانس چند‌متغیره و آزمون تعقیبی بن‌‌‌فرونی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دو گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معناداری را در پس‌‌‌آزمون داشته‌اند (001/0p<). علاوه بر این نتایج نشان داد که بین میانگین ADHD گروه مداخله‌‌‌های خودتنظیمی رفتار توجهی با میانگین ADHD گروه خودتنظیمی رفتار انگیزشی تفاوت معناداری وجود ندارد. به‌‌‌عبارت‌دیگر تأثیر دو روش درمانی در کاهش نارسایی توجه و بیش‌‌‌فعالی یکسان است (01/0p<). نتیجه‌گیری: بر‌اساس نتایج حاصل می‌‌‌توان نتیجه گرفت آموزش فرایندهای خودتنظیمی رفتار انگیزشی و رفتار توجهی می‌توانند بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/ بیش‌‌‌فعالی در این کودکان کمک قابل توجهی کنند(01/0p<).
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی، رفتار توجهی، رفتار انگیزشی، اختلال نارسایی توجه/ بیش‌‌‌فعالی.
متن کامل [PDF 960 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/4 | پذیرش: 1400/8/20 | انتشار: 1400/11/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzehnejadi F, Bagheri F, Hatami M, Dortaj F. Comparison of the Effectiveness of Attentive Behavior Self-Regulation Interventions with Motivational Behavior Self-Regulation Training on Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). JOEC 2021; 21 (4) : 2
URL: http://joec.ir/article-1-1559-fa.html

حمزه نژادی فهیمه، باقری فریبرز، حاتمی محمد، درتاج دکتر فریبرز. مقایسه اثربخشی مداخله‌های خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی (ADHD). فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :21-32

URL: http://joec.ir/article-1-1559-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645