1- دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. 2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. 3- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران. 4- استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبابی، تهران، ایران.
چکیده: (1157 مشاهده)
هدف: یکی از اختلالهای شایع دوران کودکی، اختلال بیشفعالی- نارسایی توجه است که میتواند ناشی از کمبود خودتنظیمی باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخلههای خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به نارسایی توجه و بیشفعالی بود که در سال تحصیلی 99-1398 به مراکز مشاوره و روانشناسی منطقه 5 تهران مراجعه کرده و تحت درمان دارویی ریتالین قرار داشتند. نخست بهوسیله سیاهه علایم مرضی کودکان (CSI-4) غربالگری شدند. سپس 45 نفر از دانشآموزانی که بیشترین تراز ADHD را داشتند، به تصادف انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادههای بهدستآمده نیز با روش تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که دو گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معناداری را در پسآزمون داشتهاند (001/0p<). علاوه بر این نتایج نشان داد که بین میانگین ADHD گروه مداخلههای خودتنظیمی رفتار توجهی با میانگین ADHD گروه خودتنظیمی رفتار انگیزشی تفاوت معناداری وجود ندارد. بهعبارتدیگر تأثیر دو روش درمانی در کاهش نارسایی توجه و بیشفعالی یکسان است (01/0p<). نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت آموزش فرایندهای خودتنظیمی رفتار انگیزشی و رفتار توجهی میتوانند بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در این کودکان کمک قابل توجهی کنند(01/0p<).
Hamzehnejadi F, Bagheri F, Hatami M, Dortaj F. Comparison of the Effectiveness of Attentive Behavior Self-Regulation Interventions with Motivational Behavior Self-Regulation Training on Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). JOEC 2021; 21 (4) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1559-fa.html
حمزه نژادی فهیمه، باقری فریبرز، حاتمی محمد، درتاج دکتر فریبرز. مقایسه اثربخشی مداخلههای خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD). فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :21-32