[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 102-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد‌‌‌ برنامه‌ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم‌افزار باشگاه حافظه)
محمدجواد رنجبر، سجاد بشرپور، ناصر صبحی قراملکی، محمد نریمانی، فائزه غلامی
دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (91 مشاهده)
هدف: در آسیب‌شناسی و درمان اختلال‌های یادگیری به کارکرد‌‌‌های اجرایی توجه ویژ‌‌‌ه‌ای شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر توانبخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد‌‌‌های برنامه‌ریزی و سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن است. روش: جامعه آماری شامل دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن شهر‌‌‌های آمل و محمودآباد سال تحصیلی 97-98 بود که به مراکز اختلال یادگیری ارجاع شدند. از بین این جامعه آماری تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس، با توجه ملاک‌‌‌‌های ورود انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به ‌مدت 14 جلسه توانبخشی رایانه‌ای حافظه کاری (نرم‌افزار باشگاه حافظه) دریافت کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات از آزمون‌های خواندن و نارساخوانی نما، آزمون هوشی ریون و آزمون برج لندن استفاده شد. داده‌ها از راه آزمون تحلیل کوواریانس چند‌متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه توانبخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری در زمان واکنش (01/0p<، 42F = )، پاسخ خطا (01/0p<، 97/29F = ) و امتیاز آزمون (01/0p<، 91/36F = ) به‌طور معنا‌داری عملکرد بهتری نشان دادند. نتیجه‌گیری: توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه کاری با آسانسازی در ریزفرایندهای مربوط به کارکرد برنامه‌ریزی- سازماندهی موجب بهبود آن می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، حافظه کاری، برنامه‌ریزی- سازماندهی، اختلال خواندن
متن کامل [PDF 451 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/10/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar M, Basharpoor S, Sobhi-Gharamaleki N, Narimani M, Gholami F. Effectiveness of computerized cognitive Rehabilitation of Working Memory on Improving planning-organizing in students with dyslexia (by using Memory Gym software). JOEC 2022; 22 (4) :91-102
URL: http://joec.ir/article-1-1550-fa.html

رنجبر محمدجواد، بشرپور سجاد، صبحی قراملکی ناصر، نریمانی محمد، غلامی فائزه. اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد‌‌‌ برنامه‌ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم‌افزار باشگاه حافظه). فصلنامه كودكان استثنايي 1401; 22 (4) :102-91

URL: http://joec.ir/article-1-1550-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538