دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (355 مشاهده)
هدف: در آسیبشناسی و درمان اختلالهای یادگیری به کارکردهای اجرایی توجه ویژهای شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر توانبخشی شناختی رایانهای حافظه کاری بر بهبود کارکردهای برنامهریزی و سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن است.روش: جامعه آماری شامل دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن شهرهای آمل و محمودآباد سال تحصیلی 97-98 بود که به مراکز اختلال یادگیری ارجاع شدند. از بین این جامعه آماری تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس، با توجه ملاکهای ورود انتخابشده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه توانبخشی رایانهای حافظه کاری (نرمافزار باشگاه حافظه) دریافت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمونهای خواندن و نارساخوانی نما، آزمون هوشی ریون و آزمون برج لندن استفاده شد. دادهها از راه آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد گروه توانبخشی شناختی رایانهای حافظه کاری در زمان واکنش (01/0p<، 42F = )، پاسخ خطا (01/0p<، 97/29F = ) و امتیاز آزمون (01/0p<، 91/36F = ) بهطور معناداری عملکرد بهتری نشان دادند. نتیجهگیری: توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه کاری با آسانسازی در ریزفرایندهای مربوط به کارکرد برنامهریزی- سازماندهی موجب بهبود آن میشود.
Ranjbar M, Basharpoor S, Sobhi-Gharamaleki N, Narimani M, Gholami F. Effectiveness of computerized cognitive Rehabilitation of Working Memory on Improving planning-organizing in students with dyslexia (by using Memory Gym software). JOEC 2022; 22 (4) :91-102 URL: http://joec.ir/article-1-1550-fa.html