[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 64-53 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری
دکتر سجاد بشرپور، دکتر ساناز عینی
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (134 مشاهده)
هدف: از آنجاییکه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در سازگاری تحصیلی مشکل دارند، ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. روش: در این پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری، تعداد 160 نفر دانشآموز با ناتوانی یادگیری بهعنوان نمونه هدفمند انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری تحصیلی (سینها و سینگ، 1993)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مکایلروی و بانتینگ، 2002) و مقیاس تابآوری تحصیلی (ساموئلز و وو، 2009) استفاده شد. سپس داده‌ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بهوسیله نرمافزار SPSS23 و Lisrel 8.8 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: براساس نتایج بهدستآمده مدل علّی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس شاخصهای مختلف برازش تأیید شد. خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری اثر مستقیم دارند؛ همچنین خودکارآمدی تحصیلی از راه تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P). نتیجهگیری: بنابراین، خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ایفا میکنند و هدف قراردادن این دو مؤلفه به وسیله درمانهای روانشناختی میتواند در افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری تحصیلی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 991 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/2 | پذیرش: 1400/2/14 | انتشار: 1400/3/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

basharpoor S, eyni S. The Mediating Role of the Academic Resilience in relations between Academic Self-Efficacy with Academic Adjustment of Students with Learning Disabilities. JOEC. 2021; 21 (1) :64-53
URL: http://joec.ir/article-1-1354-fa.html

بشرپور سجاد، عینی ساناز. نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :64-53

URL: http://joec.ir/article-1-1354-fa.html



دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319