هدف: از آنجاییکه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در سازگاری تحصیلی مشکل دارند، ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. روش:در این پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری، تعداد 160 نفر دانشآموز با ناتوانی یادگیری بهعنوان نمونه هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری تحصیلی (سینها و سینگ، 1993)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مکایلروی و بانتینگ، 2002) و مقیاس تابآوری تحصیلی (ساموئلز و وو، 2009) استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بهوسیله نرمافزار SPSS23و Lisrel 8.8تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: براساس نتایج بهدستآمده مدل علّی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس شاخصهای مختلف برازش تأیید شد. خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری اثر مستقیم دارند؛ همچنین خودکارآمدی تحصیلی از راه تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P). نتیجهگیری: بنابراین، خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ایفا میکنند و هدف قراردادن این دو مؤلفه به وسیله درمانهای روانشناختی میتواند در افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر باشد.
basharpoor S, eyni S. The Mediating Role of the Academic Resilience in relations between Academic Self-Efficacy with Academic Adjustment of Students with Learning Disabilities. JOEC 2021; 21 (1) :64-53 URL: http://joec.ir/article-1-1354-fa.html
بشرپور سجاد، عینی ساناز. نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :64-53