1- کارشناس ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران 2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران 3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (1198 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسیتأثیر شنبازی درمانی بر توجه انتخابی کودکان پسر 8-11 ساله با نارسایی ویژه در یادگیری بود. روش: روش پژوهشی در این مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه را تمامدانشآموزان پسر با نارسایی ویژه در یادگیری شهرستان پردیس تشکیل میداد. تعداد 20 نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (کنترل و آزمایش) گمارده شدند. نخست آزمون استروپ برای هر دو گروه اجرا شد (پیشآزمون)، سپس آزمودنیهای گروه آزمایش برنامه شنبازی درمانی را در قالب 8 جلسه 45 دقیقهای و در دو ماه دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهی آموزشی دریافت نکردند. پس از مداخله پسآزمون در مورد هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا و 2 ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس مختلط در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که شنبازی درمانی بر توجه انتخابی آزمودنیها در گروه آزمایش با اندازه اثر متوسط اثربخش بوده است و در دوره پیگیری نیز این اثر ماندگار بود. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان از شنبازیدرمانی برای افزایش توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری در مدارس استثنایی و مراکز مشاوره کودکان بهره برد.
Investigating The Effectiveness of Sandplay Therapy on the Selective Attention of 8-11 Years Old Boy Students with Special Learning Disabilities. JOEC 2022; 22 (1) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1350-fa.html
محمدی ربابه، تقی زاده محمد احسان، اورکی محمد. بررسی اثربخشی شنبازیدرمانی بر توجه انتخابی دانش آموزان پسر 8-11 ساله با نارسایی ویژه در یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :97-114