[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 114-97 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی شن بازی درمانی بر توجه انتخابی دانش‌آموزان پسر 11-8 ساله با نارسایی ویژه در یادگیری
ربابه محمدی، محمد احسان تقی زاده، محمد اورکی
دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب
چکیده:   (46 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شن بازی درمانی بر توجه انتخابی کودکان پسر 11-8 ساله دارای نارسایی ویژه در یادگیری بود. روش: روش پژوهشی در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانش­آموزان پسر با نارسایی ویژه در یادگیری شهرستان پردیس تشکیل می­داد. تعداد 20 نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (کنترل و آزمایش) گمارده شدند. ابتدا آزمون استروپ برای هر دو گروه اجرا شد (پیش‌آزمون)، سپس آزمودنی­های گروه آزمایش برنامه شن بازی درمانی را در قالب 8 جلسه 45 دقیقه­ای و در طی دو ماه دریافت کردند، درحالی ­که گروه کنترل هیچ مداخله­ی آموزشی دریافت نکردند. پس از مداخله پس­آزمون در مورد هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا و 2 ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس مختلط در نرم­افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که شن بازی درمانی بر توجه انتخابی آزمودنی­ها در گروه آزمایش با اندازه اثر متوسط اثربخش بوده است و در دوره پیگیری نیز این اثر ماندگار بود. نتیجه­گیری: بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده می­توان از شن بازی درمانی جهت افزایش توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مدارس استثنایی و مراکز مشاوره کودکان بهره برد.

شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: شن بازی درمانی، توجه، توجه انتخابی، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 1666 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1400/12/25 | انتشار: 1401/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the effectiveness of sandplay therapy on selective attention of 8-11 years old boy students with special leaning disabilities. JOEC. 2022; 22 (1) :97-114
URL: http://joec.ir/article-1-1350-fa.html

محمدی ربابه، تقی زاده محمد احسان، اورکی محمد. بررسی اثربخشی شن بازی درمانی بر توجه انتخابی دانش‌آموزان پسر 11-8 ساله با نارسایی ویژه در یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :114-97

URL: http://joec.ir/article-1-1350-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419