[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 7-14 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش‌آموزان ناتوانی هوشی
محسن جدیدی1، دنیز فردی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد
چکیده:   (2014 مشاهده)
هدف: ناتوانی‏های هوشی از جمله مسائلی است که هم افراد مبتلا و هم مراقبین آن‏ها را با مشکلات مختلفی روبرو می‏سازد؛ هدف این پژوهش، تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش‏آموزان دچار ناتوانی هوشی بود روش: روش انجام پژوهش، نیمه ‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده است. جامعه آماری، شامل دانش‏آموزان مدرسه استثنایی شهرستان سیمرغ به تعداد 40 نفر بود. 20 نفر از دانش‏آموزان به روش نمونه‏‏گیری در دسترس انتخاب شدند و به‏طور تصادفی در 2 گروه 10 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازه‏گیری این پژوهش عبارتند از آزمون رشد اجتماعی وایلند، پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) که پیشآزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. یافته‏ها: گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقه‏ای تحت آموزش مهارت‌های اجتماعی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله بار دیگر از هر دو گروه پس‏آزمون به عمل آمد. برای تجزیه  و  تحلیل آماری از تحلیل کووریانس و t گروه‏های همبسته استفاده شده است. نتایج نشان داد که این آموزش بر رشد اجتماعی دانش‏آموزان (P<.0001)، و عملکرد خانواده (P<.0001) مؤثر بوده است. نتیجهگیری: بر اساس این نتایج می‏توان ابراز نمود که آموزش مهارت‌های اجتماعی و بین فردی می‏تواند بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش‏آموزان دارای ناتوانی هوشی مؤثر واقع شود
واژه‌های کلیدی: آموزش مهارت‌های اجتماعی، رشد اجتماعی، عملکرد خانواد، دانش‌آموزان ناتوانی هوشی
متن کامل [PDF 1176 kb]   (1236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/23 | پذیرش: 1399/9/18 | انتشار: 1400/2/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Social Skills Training on Social Development and Family Functioning in Students with Intellectual Disabilities. JOEC 2021; 21 (1) :14-7
URL: http://joec.ir/article-1-1327-fa.html

جدیدی محسن، فردی دنیز. اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش‌آموزان ناتوانی هوشی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :14-7

URL: http://joec.ir/article-1-1327-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645