1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد
چکیده: (2660 مشاهده)
هدف: ناتوانیهای هوشی از جمله مسائلی است که هم افراد مبتلا و هم مراقبین آنها را با مشکلات مختلفی روبرو میسازد؛ هدف این پژوهش، تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانشآموزان دچار ناتوانی هوشی بود روش: روش انجام پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و گواه بوده است. جامعه آماری، شامل دانشآموزان مدرسه استثنایی شهرستان سیمرغ به تعداد 40 نفر بود. 20 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در 2 گروه 10 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری این پژوهش عبارتند از آزمون رشد اجتماعی وایلند، پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) که پیشآزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. یافتهها: گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله بار دیگر از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل کووریانس و t گروههای همبسته استفاده شده است. نتایج نشان داد که این آموزش بر رشد اجتماعی دانشآموزان (P<.0001)، و عملکرد خانواده (P<.0001)مؤثر بوده است. نتیجهگیری: بر اساس این نتایج میتوان ابراز نمود که آموزش مهارتهای اجتماعی و بین فردی میتواند بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانشآموزان دارای ناتوانی هوشی مؤثر واقع شود
The Effectiveness of Social Skills Training on Social Development and Family Functioning in Students with Intellectual Disabilities. JOEC 2021; 21 (1) :14-7 URL: http://joec.ir/article-1-1327-fa.html
جدیدی محسن، فردی دنیز. اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانشآموزان ناتوانی هوشی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :14-7