هدف:ضربآهنگ شناختیکند،برایتوصیفنوعخاصیازاختلالتوجه،تمرکزحواسوکُندیدرپردازشاطلاعاتبهکارمیرود. پژوهشحاضرباهدفتدوینبرنامه کارکردهای اجرایی و بررسی تأثیر آن بر عملکرد دانشآموزان دارای این اختلال انجام شده است. روش:روشپژوهش،نیمهآزمایشیباپیشآزمونپسآزمونهمراهباگروه کنترل است. بسته آموزشی طراحیشده شامل 14 جلسه بود که در آن 4 مهارت (حافظهکاری، بازداری،انعطافپذیری و آموزش توجه) آموزش داده میشد، جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان 8 تا 10 ساله تبریزی بودند که از بین آنها 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند و پرسشنامه ضربآهنگ شناختی کند (SCT)بهوسیله والدین هر دو گروه تکمیل شد. پسازاجرایپیشآزمون،گروهآزمایشبه مدتچهاردهجلسۀآموزششدندو دوباره پسآزمون اجرا شد و دادههایبهدستآمدهاز پیشآزمون و پسآزمون بااستفادهازروشتحلیل کواریانس موردتحلیلقرارگرفتند.یافتهها: اطلاعات بهدستآمده نشاندهنده تفاوت معناداری بین دو گروه کنترل و آزمون در نمرات متغیر پسآزمون ضربآهنگ شناختی کند (SCT)بعد از تعدیل تأثیر نمره پیشآزمون میباشد (P<01).نتیجهگیری: براساس این پژوهش میتوان مطرح کرد که با ارتقای کارکردهای اجرایی میتوان نشانههای اختلالضربآهنگ شناختی کندرا کاهش داد.
abdolmohamadi K, ghadiri sourman abadi F. Investigate the effectiveness of the executive functions training program on Sluggish Cognitive Tempo. JOEC 2021; 21 (2) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1290-fa.html
عبدالمحمدی کریم، غدیری صورمان ابادی فرهاد. بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بر ضرب آهنگ شناختی کند. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :77-88