[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 88-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بر ضرب آهنگ شناختی کند
کریم عبدالمحمدی 1، فرهاد غدیری صورمان ابادی2
1- دانشگاه علامه
2- دانشگاه ارومیه
چکیده:   (1241 مشاهده)
هدف: ضرب‌آهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه کارکردهای اجرایی و بررسی تأثیر آن بر عملکرد دانش‌آموزان دارای این اختلال انجام شده است. روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. بسته آموزشی طراحی‌شده شامل 14 جلسه بود که در آن 4 مهارت (حافظه کاری، بازداری، انعطافپذیری و آموزش توجه) آموزش داده میشد، جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان 8 تا 10 ساله تبریزی بودند که از بین آنها 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند و پرسشنامه ضربآهنگ شناختی کند (SCT) به‌وسیله والدین هر دو گروه تکمیل شد. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش به مدت چهارده جلسۀ آموزش شدند و دوباره پس‌آزمون اجرا شد و داده‌های به‌دستآمده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: اطلاعات به‌دست‌آمده نشان‌دهنده تفاوت معناداری بین دو گروه کنترل و آزمون در نمرات متغیر پسآزمون ضرب‌آهنگ شناختی کند (SCT) بعد از تعدیل تأثیر نمره پیش‌آزمون می‌باشد (P<01). نتیجه‌گیری: بر‌اساس این پژوهش می‌توان مطرح کرد که با ارتقای کارکردهای اجرایی می‌توان نشانه‌های اختلال ضرب‌آهنگ شناختی کند را کاهش داد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، ضرب‌آهنگ شناختی کند، برنامه آموزشی
متن کامل [PDF 1318 kb]   (458 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/7 | پذیرش: 1400/3/11 | انتشار: 1400/6/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdolmohamadi K, ghadiri sourman abadi F. Investigate the effectiveness of the executive functions training program on Sluggish Cognitive Tempo. JOEC 2021; 21 (2) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-1290-fa.html

عبدالمحمدی کریم، غدیری صورمان ابادی فرهاد. بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بر ضرب آهنگ شناختی کند. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :77-88

URL: http://joec.ir/article-1-1290-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645