1- دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (2602 مشاهده)
هدف: در پژوهش حاضر هدف، ادراک تجربههای سرپرستان کودکان با نیازهای ویژه از مشکلات آموزشی در مدارس ویژه بود تا با تکیه بر شناسایی مشکلات آموزشی بتوان نسبت به کاهش عوامل زمینهساز در مدارس مبادرت کرد. روش: روش پژوهش حاضر در قالب پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسانه است. از این رو از بین سرپرستان کودکان با نیازهای ویژه تا نایلشدن به حد اشباع اطلاعات، 15 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند که با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد.گفتگوها با استفاده از روش کلایزی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای بهدستآمده از این پژوهش نشان داد که عوامل ایجادکننده مشکلات آموزشی این گروه از دانشآموزان در مدارس ویژه را میتوان در چهار مضمون کلی مشکلات ناظر به کیفیت معلم، برنامه درسی، فضای آموزشی، امکانات و کارکنان اجرایی تقسیمبندی کرد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که با بررسی تجربه سرپرستان دانشآموزان با نیازهای ویژه از مشکلات آموزشی میتوان تا حد امکان بستر مناسبی برای شکوفایی تواناییها استعدادهای این گروه از دانشآموزان فراهم کرد و محیطی غنی برای کسب مهارتهای آنان فراهم کرد. در فرجام مقاله برپایه نتایج پژوهش، پیشنهادهای لازم ارائه شده است.