1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه آزاد واحد اراک 3- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات سیرجان 4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز 5- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (5376 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی اجتماعی با بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مهارتهای اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات رفتار ایذایی شهر کرج انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پایه اول و دوم ابتدایی مناطق 1، 2 و 3 شهر کرج در سال 1395 بودند. 46 کودک به شیوه نمونهگیری تصادفی و در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایش (دو گروه) و کنترل (یک گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش اول، 10 جلسه 30 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای شناختی اجتماعی و گروه آزمایش دوم، نیز 10 جلسه 30 دقیقهای تحت آموزش بازی درمانی شناختی رفتاری قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودکان و مقیاس مهارتهای اجتماعی و مقیاس مقبولیت اجتماعی بود. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که دو گروه از نظر شدت تأثیر دو مداخله تفاوت معناداری باهم ندارند، ولی هر دو مداخله مهارتهای شناختی اجتماعی و بازی درمانی شناختی- رفتاری، موجب تحول مهارتهای اجتماعی و مقبولیت اجتماعی در دو گروه آزمایش شد. نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش مهارتهای شناختی اجتماعی و بازی درمانی شناختی اجتماعی هر دو در تحول مهارتهای اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان با اختلالات رفتاری مؤثر هستند و میتوان از آنها در مداخلات بالینی استفاده کرد.
shishehsar S, attarian F, kargarbarzi H, darvish naranjbon S, mohammadlo H. Comparison of the Effectiveness of Teaching Social Cognitive Skills and Cognitive Behavioral Play Therapy on the Social Skills and Social Acceptance of Children with Disruptive Behavior Disorders. JOEC 2018; 17 (4) :87-100 URL: http://joec.ir/article-1-594-fa.html
شیشه فر سپیده، عطاریان فائزه، کارگربرزی حمید، درویش نارنج بن سپیده، محمدلو هادی. مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی اجتماعی با بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مهارتهای اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان با اختلالات رفتار ایذایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (4) :87-100