[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 135-150 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روش «خواندن مقدم بر نوشتن» در سوادآموزی به نوآموزان
دکتر علی اصغر کاکوجویباری* ، الیس هوسپیان
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (748 مشاهده)
هدف از این پژوهش یافتن پاسخی برای این سؤال بود که آیا «روش کلی جدید» که ویژگی اصلی آن «خواندن مقدم بر نوشتن» است، اثری بر روی تسهیل اکتساب خواندن اولیه کلمات و حروف دارد یا خیر. در این پژوهش آزمودنی‌ها در دو آزمون متفاوت شرکت کردند. در آزمون یک، 86 دانش‌آموز (48 پسر و 38 دختر) اول ابتدایی دارای نقص شنوایی از مدارس ابتدایی ناشنوایان شهر تهران که سوادآموزی به آنها براساس روش «خواندن مقدم بر نوشتن» بود و 100 دانش آموز (50 پسر و 50 دختر) اول ابتدایی فاقد نقص شنوایی از مدارس ابتدایی مناطق پنج گانه آموزش و پرورش شهر تهران که به طور تصادفی نمونه‌گیری شده بودند و در آزمون دو ، 77 دانش‌آموز (47 پسر و 30 دختر) دارای نقص شنوایی و 60 دانش‌آموز (30 پسر و 30 دختر) فاقد نقص شنوایی از آزمودنی‌های آزمون یک شرکت داشتند. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار بین این دو گروه از نظر دستیابی به مهارت در خواندن کلمات و حروف جدید به صورت اکتشافی و قبل از آموزش نوشتاری، اثر مثبتی بر روی اکتساب اولیه خواندن کلمات دارد. بنابراین نتایج این پژوهش حاکی از کارآمد بودن روش «خواندن مقدم بر نوشتن» سوادآموزی به نوآموزان است.
واژه‌های کلیدی: سوادآموزی، روش کلی جدید، خواندن مقدم بر نوشتن
متن کامل [PDF 370 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۱/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۱/۶/۱ | انتشار: ۱۳۸۱/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakojoibari A A, Hovsepian A. A Study on "Reading-First" Method in Literacy Training. JOEC. 2002; 2 (2) :135-150
URL: http://joec.ir/article-1-492-fa.html

کاکوجویباری علی اصغر، هوسپیان الیس. بررسی روش «خواندن مقدم بر نوشتن» در سوادآموزی به نوآموزان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :135-150

URL: http://joec.ir/article-1-492-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792