[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 150-135 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روش «خواندن مقدم بر نوشتن» در سوادآموزی به نوآموزان
علی اصغر کاکوجویباری*1 ، الیس هوسپیان1
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (3940 مشاهده)
هدف از این پژوهش یافتن پاسخی برای این سؤال بود که آیا «روش کلی جدید» که ویژگی اصلی آن «خواندن مقدم بر نوشتن» است، اثری بر روی تسهیل اکتساب خواندن اولیه کلمات و حروف دارد یا خیر. در این پژوهش آزمودنی‌ها در دو آزمون متفاوت شرکت کردند. در آزمون یک، 86 دانش‌آموز (48 پسر و 38 دختر) اول ابتدایی دارای نقص شنوایی از مدارس ابتدایی ناشنوایان شهر تهران که سوادآموزی به آنها براساس روش «خواندن مقدم بر نوشتن» بود و 100 دانش آموز (50 پسر و 50 دختر) اول ابتدایی فاقد نقص شنوایی از مدارس ابتدایی مناطق پنج گانه آموزش و پرورش شهر تهران که به طور تصادفی نمونه‌گیری شده بودند و در آزمون دو ، 77 دانش‌آموز (47 پسر و 30 دختر) دارای نقص شنوایی و 60 دانش‌آموز (30 پسر و 30 دختر) فاقد نقص شنوایی از آزمودنی‌های آزمون یک شرکت داشتند. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار بین این دو گروه از نظر دستیابی به مهارت در خواندن کلمات و حروف جدید به صورت اکتشافی و قبل از آموزش نوشتاری، اثر مثبتی بر روی اکتساب اولیه خواندن کلمات دارد. بنابراین نتایج این پژوهش حاکی از کارآمد بودن روش «خواندن مقدم بر نوشتن» سوادآموزی به نوآموزان است.
واژه‌های کلیدی: سوادآموزی، روش کلی جدید، خواندن مقدم بر نوشتن
متن کامل [PDF 370 kb]   (944 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakojoibari A A, Hovsepian A. A Study on "Reading-First" Method in Literacy Training. JOEC 2002; 2 (2) :135-150
URL: http://joec.ir/article-1-492-fa.html

کاکوجویباری علی اصغر، هوسپیان الیس. بررسی روش «خواندن مقدم بر نوشتن» در سوادآموزی به نوآموزان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :135-150

URL: http://joec.ir/article-1-492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710