مقاله حاضر گزارش پژوهشی است که به بررسی تناسب و ثمربخشی دروس دوره دوساله تربیت معلم دانشآموزان استثنایی در رشته ناشنوا و نیمهشنوا پرداخته است. 201 نفر از فارغالتحصیلان مراکز تربیت معلم کشور از مهرماه 1374 تا مهرماه 1380 ، از همه استانهای کشور به شکل تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای «مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره کاردانی تربیت معلم کودکان استثنایی ناشنوا و نیمه شنوا» مصوب دویست و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی برنامهریزی مورخ 2/3/1372 و تأیید مدرسین مجرب این رشته، اطلاعات مورد نظر جمعآوری و استخراج گردید. با توجه به نوع خاص پژوهش، از روشهای آماری توصیفی برای جمعبندی اطلاعات استفاده شد. نتایج بیانگر عدم تناسب بعضی از دروس با اهداف دوره بود. همچنین آشکار شد که آموزشهای فعلی در این دورهها، برای پرورش معلمانی توانمند، کافی و مناسب نیستند و نیاز به تغییرات جدی دارند.
Ahmadpanah M. A Study on the Graduates Opinions on the Appropriateness and Effectiveness of the Courses for Training of Teachers of the Deaf and Hearing Impaired. JOEC 2002; 2 (3) :219-238 URL: http://joec.ir/article-1-483-fa.html
احمدپناه محمد. بررسی تناسب و ثمربخشی آموزشهای دوره دو ساله تربیت معلم در رشته ناشنوا و نیمهشنوا از دیدگاه فارغالتحصیلان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (3) :219-238