[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 317-336 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین خود ـ شکوفایی، رضایت از زندگی و نیاز به شناخت در دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان
خانم آمنه شهائیان* ، دکتر فریده یوسفی
چکیده:   (1343 مشاهده)

هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین خود- شکوفایی، رضایت از زندگی نیاز به شناخت و همچنین بررسی اثر تعاملی جنسیت و پایه تحصیلی بر این سه متغیر بود. روش: برای دست‌یابی به این اهداف، 512 دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌های تحصیلی اول تا سوم مدارس راهنمایی استعدادهای درخشان شیراز، که کل نمونه در زمان نمونه‌گیری را تشکیل می دادند، انتخاب شدند. این دانش‌آموزان در کلاسهای عادی خود به تکمیل مقیاسها پرداختند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، عبارت از مقیاس خود- شکوفایی اهواز، مقیاس چندوجهی رضایت از زندگی دانش‌آموزان و مقیاس نیاز به شناخت بودند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بین خود- شکوفایی، نیاز به شناخت و رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معنی‌دار (از 24/0 تا 63/0) وجود دارد. تأثیر پایه تحصیلی بر متغیرهای رضایت از زندگی و خود- شکوفایی معنی‌دار  بود. بین دو جنس در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت و اثر تعاملی جنسیت و پایه تحصیلی هم معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: نتیجه کلی تحقیق نشان می‌دهد که بین متغیرهای خود- شکوفایی، نیاز برای شناخت و رضایت از زندگی رابطه وجود دارد. همچنین با افزایش پایه تحصیلی دانش‌آموزان از میزان خود- شکوفایی و رضایت آنها از زندگی کاسته می‌شود

واژه‌های کلیدی: خود- شکوفایی، رضایت از زندگی، نیاز به شناخت.
متن کامل [PDF 2818 kb]   (744 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۵/۱۰/۴ | پذیرش: ۱۳۸۶/۵/۲۷ | انتشار: ۱۳۸۶/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahaeian A, Yousefi F. Relationships between Self-actualization, Life satisfaction, and Need for Cognition among Students of Special Middle Schools for Talented Students . JOEC. 2007; 7 (3) :317-336
URL: http://joec.ir/article-1-377-fa.html

شهائیان آمنه، یوسفی فریده. رابطه بین خود ـ شکوفایی، رضایت از زندگی و نیاز به شناخت در دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (3) :317-336

URL: http://joec.ir/article-1-377-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772